Sojaindustrien i Bolivia er eksplosivt voksende, og det går ud over landets skove. Foto af Jonas Schmidt Hansen.

Bolivias tropiske skove forsvinder

Nye tal viser en bekymrende udvikling i tab af skovdække i Bolivia. Landet er et af de steder i verden, kun overgået af Brasilien og Den Demokratiske Republik Congo, der de seneste år har oplevet det største arealmæssige tab af oprindelig tropisk skov. Adskillige faktorer har bidraget til den kedelige udvikling, hvilket gør det vanskeligt for landet at standse tendensen.

Af Sofie Banke Poulsen

Bolivia, det centralt beliggende land i Sydamerika, taber skov. Meget skov. Både i de områder i landet, der i længere tid har været præget af nedgang i skovdække, men også i nye regioner, forsvinder skoven med stor hast. Den internationale platform Global Forest Watch, der overvåger skove på globalt plan, udgav tidligere på året en rapport, der fastslår en alarmerende udvikling i de tropiske oprindelig skove. Rapporten konkluderer, at afskovningen af de tropiske skovområder steg med 10 procent mellem 2021 og 2022, hvor Bolivia er et af de lande, der er hårdest ramt.

Trusler mod Bolivias skove
Så snart der dykkes ned i scenarierne for udviklingen af de bolivianske skove, tegner der sig et komplekst billede. Landet, der er hjemsted for nogle af de mest biodiversitetsrige naturområder i verden, har de seneste år oplevet adskillige tendenser, der udgør en trussel for landets skove. Blandt andet er produktionen af soja steget med 40 procent alene mellem 2021 og 2022, hvilket lægger beslag på større områder, hvor det i langt de fleste tilfælde er tropisk skov, der bliver fældet og omlagt til landbrug.

Når man kører rundt i det Bolivianske lavland, kan man se et utal af gigantiske sojasiloer, og hvert år kommer der flere til. Foto af Jonas Schmidt Hansen.

Samtidig har landet oplevet en stigning i skovbrande, hvor Global Forest Watch sammen med Maryland Universitet i 2019 kunne slå fast, at skovbrandene havde resulteret i et markant tab af beskyttede naturområder, herunder den berømte Chiquitano-skov, såvel som Amazons og Gran Chaco-området.

Gry Errboe, der er koordinator for Verdens Skove arbejde i Sydamerika, tilføjer: “Politiske beslutninger har spillet en betydelig og afgørende rolle på nedgangen af skovdækket. Dels har adskillige love spændt ben for bevarelsen af skov, hvoraf flere af dem direkte har bidraget til rydning og afbrænding af skov gennem tilladelser og økonomiske gevinster ved omlægning, såvel som finansiering til udvidelse af infrastruktur og byvækst.”

Det er tredje gang, at Bolivia indtager pladsen som et af de mest kritiske lande, når det kommer til tab af skov. Siden 2022 har der i landet kunnet observeres en bekymrende stigning med tab af 685.000 hektar primær skov, hvilket er en stigning på mere end en tredjedel sammenlignet med året forinden.

Lastbil med sin last af soja på vej gennem et knastørt landskab, der før var frodig skov. Foto af Jonas Schmidt Hansen.

Skovbeskyttelse skal prioriteres
Skovrydningen i Bolivia har alvorlige konsekvenser for landets biodiversitet og kan forstærke de negative virkninger af klimaforandringerne. Samtidig lider Bolivias oprindelige samfund under pres fra både skovrydningen og udvidelsen af landbrugsaktiviteter på deres territorier. Dette problem er ikke begrænset til Bolivia, men er en tendens, der kan observeres flere steder i Syd- og Mellemamerika.

Gry Errboe udtaler: ”Selvom Brasilien nu har taget positive skridt for at reducere skovrydning i deres del af Amazonas, er det afgørende, at skovbeskyttelse prioriteres i hele Sydamerika, herunder Bolivia. Det er nødvendigt at bevare de tropiske skove og beskytte både økosystemerne og de samfund, der er afhængige af skovene, for at modvirke klima- og biodiversitetskriserne.”

For at kunne dokumentere udviklingen af skovdækket i Bolivia har organisationen Fundación Amigos de la Naturaleza (FAN) lanceret en platform, der offentliggør tal om skovene i Bolivia med historik over ændringer i arealanvendelse og skovdække. Gry Errboe håber, at det kan bidrage til at skabe øget opmærksomhed omkring udviklingen.

Støt Verdens Skoves arbejde for at bevare Bolivias tropiske skove
Oprindelige folks rettigheder og territorier er et stærkt forsvar for verdens tropiske skove. Studier viser, at skoven og naturen er bedst bevaret i oprindelige folks forvaltning. I Bolivia er oprindelige folks rettigheder sikret ved lov, men ofte bliver de ikke håndhævet af myndighederne. Derfor arbejder Verdens Skove sammen med vores partnerorganisation, CEJIS, med at sikre oprindelige folks rettigheder i Bolivia, herunder at få anerkendt deres territorier og menneskerettigheder.

Hvis du også vil være med til at kæmpe for Bolivias tropiske skove og landets oprindelige folk, kan du blive medlem af Verdens Skove her.

Chiquitanofolket, som Verdens Skove samarbejder med, kæmper for at holde sojaindustrien og andre indtrængere ude af deres territorier. Foto af Jonas Schmidt Hansen.