I 2019 steg den danske eksport af smågrise med cirka 900.000. Foto: Farmwatch, Flickr

Dansk svineproduktion forventes at stige på trods af kritik og skovbrande

2020 spås til at blive et fantastisk svine-år: En god nyhed for danske svineproducenter, men en knap så god nyhed for regnskovene, siger Gry Bossen fra Verdens Skove.

Af: Sally Jensen

Den danske svineindustri møder en stadigt større efterspørgsel fra udlandet. I 2019 blev næsten en million flere smågrise eksporteret fra Danmark til udlandet end året før. Upåagtet industriens miljømæssige konsekvenser forventes eksporten at stige yderligere i 2020, og det samme gør det samlede antal af slagtesvin i Danmark. Det fremgår af Landbrug & Fødevarers seneste beregninger.

Prognosen kommer på baggrund af et år, der har budt på et rekordhøjt antal skovbrande i Sydamerika, som blandt andet er forårsaget af Europas efterspørgsel på landbrugsvarer.

Verdens Skove har i løbet af det sidste år beskrevet, hvordan uerstattelige naturarealer og skove ryddes ryddes i Sydamerika for at gøre plads til sojamarker. Den dyrkede soja eksporteres blandt andet til Europa, hvor langt størstedelen bliver brugt til at fodre landbrugsdyr, som eksempelvis slagtesvin.

Danmark har en enorm svineproduktion og eksporterer hvert år mange millioner tons svin og kød til udlandet. Modtagerlandene har hidtil primært været europæiske lande som Tyskland, England og Polen, men inden for det seneste år er Kinas efterspørgsel på dansk svinekød steget markant.

Flere svin kræver mere soja

Prognosen for større svineproduktion i 2020 vækker bekymring hos Gry Bossen, politisk koordinator hos Verdens Skove. Hun understreger, at vi med de mange skovbrande i bevidstheden skal sikre, at den nuværende og endda en potentielt øget produktion ikke lægger pres på regnskoven:

En større svineproduktion vil betyde større behov for proteinfoder - højst sandsynligt soja. De mange brande i Brasilien og Bolivia er et bevis på, at det er vigtigt at have styr på sin forsyningskæde. Hvis den danske landbrugsindustri skal kunne garantere, at de ikke modtager soja fra de brand-ramte områder, skal de have langt bedre kontrol med, hvor deres soja kommer fra. Med en stigning i produktionen, en presserende klimakrise og de mange brande er det vigtigere end nogensinde før”, siger Gro Bossen.

Verdens Skove arbejder for at få den danske landbrugsindustri til at tage ansvar for, at den soja, der importeres til blandt andet svinefoder, ikke har forårsaget skovrydning og brande.

Som det ser ud lige nu vil en større svineindustri i Danmark med stor sandsynlighed betyde mere rydning af skove i Sydamerika. Skove, der er hjemsted for oprindelige folk, truede dyrearter og planter, og som tilmed opsuger en væsentlig del af verdens CO2-udledning.

Hjælp Verdens Skove med at lægge pres på landbrugsindustrien og kræve, at den tager ansvar for varekæden, så svinekød ikke fælder regnskov.