FSC Ugen 2018 afholdes mellem 19. - 25. marts. FSC-mærkningen garanterer bæredygtig skovdrift og gode vilkår for de lokale befolkninger, derfor støtter Verdens Skove FSC.

FSC Ugen 2018: Lær mere om dit valg som forbruger

Fra d. 19. – 25. marts er det FSC Ugen, en forbrugerrettet kampagne, som lægger fokus på virksomheders og organisationers engagement i FSC. Verdens Skove er medlem af FSC og sælger kun FSC-mærkede træprodukter. Det gør vi for skovenes og de lokale befolkningers skyld.

Verdens Skove mener, at FSC (Forest Stewardship Council) er et godt skridt på vejen mod bevarelsen af verdens skove. Der er mange faktorer, der spiller ind i den globale skovrydning, og FSC kan af gode grunde ikke i sig selv tilbyde total bevarelse af skovene. Skovene trues også af landbrug, der kræver omlægning af store skovarealer. Derfor er det også vigtigt, at vi tager initiativ på flere områder på én gang.

Kommunikationschef i Verdens Skove, Nikolai Lang forklarer fordelene ved FSC:

”Med FSC kan forbrugerne tage et valg om bæredygtig skovdrift, der giver skovene mulighed for at reproducere sig selv i takt med fældningen. FSC er en garanti for, at der tages hensyn til skovens biologiske mangfoldighed. Samtidig er det en garanti for, at de mennesker, der arbejder i skoven sikres vilkårene for et godt liv: Uddannelse, sikkerhedsudstyr og en rimelig løn.”

Bæredygtig brug af skoven kan være at dyrke kakao, bæredygtig turisme eller at fælde enkelte træer til træprodukter – selvfølgelig ikke flere træer end skoven kan nå at gro frem igen. Træprodukterne bliver produceret på et lokalt værksted, som er med til at styrke de lokales livsgrundlag.

Verdens Skove bruger FSC

Verdens Skove sælger FSC-mærkede produkter i vores webshop. Vi arbejder for at bevare skovene, og derfor er det også nærliggende at stille spørgsmålet: Hvordan kan vi sælge og anbefale at bruge ting af tropisk træ? Det er egentlig meget simpelt:

Verdens Skove går ikke ind for fældning af skove, men vi går ind for bæredygtig skovdrift. Vi sælger produkterne, fordi salget af produkterne støtter de lokale folks livsgrundlag. På den måde får de lokale folk en god grund til at bevare skoven, som de ejer.

Nikolai Lang uddyber:

”Vi har over 30 års erfaring med at bevare skov. I starten opkøbte vi skov til bevarelse, men metoden var dyr. Metoden var dårlig, fordi den ikke gjorde noget ved årsagerne til skovrydning. Derfor begyndte vi at arbejde sammen med de folk, der lever i skoven og som har skoven som livsgrundlag.”

Lang fortsætter:

”Fokus for vores arbejde er at sørge for, at disse lokale samfund kan leve af skoven på en bæredygtig måde uden at være tvunget til at fælde den eller sælge den til store virksomheder for at kunne have en indtægt. Derved får de folk, som ejer skoven, en god grund til at bevare den.”

Samtidig støtter salget af produkterne FSC-ordningen, når man køber FSC-mærkede produkter frem for andre produkter. Det skaber et større incitament for virksomheder til at blive medlem af FSC, så forbrugerne får endnu flere mærkede produkter at vælge imellem.

FSC er godt for skovene og lokalbefolkningerne

Verdens Skove tror på FSC, fordi de med succes har fået virksomheder til at stille garanti for bæredygtig skovdrift. Det hjælper skovene, og det hjælper de lokale folk, som lever med og af skovene. Verdens Skove tror på FSC, fordi de giver forbrugerne et valg. Valget er utrolig vigtigt, fordi man som forbruger aktivt kan gøre noget for skovene. Uden mærkninger og forbrugeroplysning vil industrierne have frit slag til at rydde skov på ulovlig vis.

Nikolai Lang mener, at FSC er den rigtige vej frem:

”Når man køber træprodukterne, er man med til at bevare skoven ved at give de lokale mulighed for at leve af den på en bæredygtig måde. Hvis man vil støtte denne tilgang til skovbevarelse, skal man gå efter FSC mærket. Det er en tilgang, der virker.”

Lang fortsætter:

”Alle de steder, hvor lokale folk med Verdens Skoves hjælp har ret til skoven og lever af den bæredygtigt, der står skoven endnu.”

FSC Ugen 2018

I uge 12, fra d. 19. til 25. marts, løber FSC Ugen af stablen. Det er en forbrugerrettet kampagne, hvor virksomheder og organisationer sætter fokus på betydningen af FSC-mærket og på vigtigheden af verdens skove. I løbet af ugen vil deltagerne stå for oplysningsarbejde, kataloger, konkurrencer og arrangementer. Der vil også blive sat fokus på konkrete FSC-produkter. Det skal vise forbrugerne virksomhedernes engagement i FSC, så forbrugerne bliver mere opmærksomme på, at de har et valg.

Læs mere om FSC her.