Ny forsknings konkluderer at en-tredjedel af tropiske afrikanske planter er ved at uddø, hvilket vil have alvorlige konsekvenser for biodiversiteten.

Ny forskning konkluderer: En-tredjedel af tropiske afrikanske planter er ved at uddø

Ny forskning konkluderer at en-tredjedel af tropiske afrikanske planter er ved at uddø på grund af menneskelige aktiviteter. Det er særligt i det vestlige Afrika, samt i Etiopien, Tanzania og Den Demokratiske Republik Congo, at større dele af plante diversiteten er i farezonen for at uddø. En ny forskningsmetode har undersøgt over 22.000 plantearter, som den alarmerende forudsigelse baseres på.

Af Pernille Meier

Ny forskning konkluderer at en-tredjedel af tropiske afrikanske planter er ved at uddø. Det skriver Mongabay den 20. november. Forskningen har undersøgt den potentielle bevaringsstatus for tropisk flora på kontinental skala. Forskningsresultatet blev udgivet i Science Advances og er baseret på officielle vurderinger af udryddelse fra den internationale naturbeskyttelsesorganisation IUCN’s rødliste over truede arter. De arter, der særligt er i risiko for udryddelse, er træer, busk og krat, urter og slyngplanter. Forskningen er lavet på kontinental skala, men det er særligt i områder i det vestlige Afrika samt i både Etiopien, Tanzania og Den Demokratiske Republik Congo at det vurderes kritisk: Her vil der forsvinde mere end 40 procent af den nuværende plante diversitet.

Stor bekymring for biodiversitet og udryddelse

Thomas Couvreur, tropisk botanist fra Det Franske Institut for Bæredygtig Udvikling og ledende forsker bag resultatet, udviser bekymring for biodiversiteten i det tropiske Afrika: “Biodiversitet udgør talrige fordele for mennesker og at miste biodiversitet sætter vores alles fremtid på spil” udtaler Thomas Couvreur til BBC News. Han uddyber og forklarer at det særligt er problematisk i det tropiske Afrika: “Det er en region med utrolig diversitet men med store sociale og politiske forandringer, som også er forventet en hurtig befolkningstilvækst over det næste årti”. Ifølge forskere er det, som truer de tropiske planter, blandt andet den stigende befolkning. Dette vil lægge mere pres på naturen, da behovet for ressourcer stiger. Også skovrydning og klimaforandringer er nogle af årsagerne til det truede planteliv ifølge forskere.

Resultatet af forskningen er baseret på en undersøgelse af 22.036 planter. Af disse er 17,3 procent blevet klassificeret som forventelig truede, og 14,4 procent er potentielt truede. Tilsammen udgør de i alt 31,7 procent, altså at næsten en-tredjedel af de tropiske afrikanske planter bliver udryddet. Udover disse resultater fandt forskere også at 33,2 procent af de undersøgte planter er sjældne. Dette betyder at distributionen af disse planter er aftagende, og dermed bliver disse planters levesteder mindre. Dermed frygtes disse også truede med udryddelse i fremtiden.

Ny forskningsmetode

Forskerne bag resultatet har anvendt en metode baseret på to kriterier fra IUCN’s rødliste over truede arter. Disse kriterier relaterer sig til reduktionen af arternes bestand størrelse og fald i udbredelsen af levesteder. Ud fra disse kriterier er en computer algoritme blevet udregnet, som automatisk klassificerer statussen på bevaring for planter. Denne algoritme er herefter blevet anvendt på en database med mere end 20.000 plantearter sammen med data om potentielle risici såsom dyrket jord, byer og forventede mine aktiviteter. Det alarmerende resultat om at en-tredjedel af tropiske afrikanske plantearter potentielt er truede med at uddø vækker grund til bekymring, udtaler Dr. William Hawthorne, tropisk botaniker og plante miljøforsker fra Oxford Universitet, til The Guardian: “Hvad der virkelig er brug for i lyset af dette generelle alarmkald er mere lokalt fokuserede studier baseret på ny data og større initiativ til at gøre mere og mere grundig botanisk kortlæggelse”.