Rapporten om den danske naturs tilstand er mangelfuld.

​Regeringens rapport om biodiversitet er stadig et skønmaleri

Verden skal snart sætte nye ambitiøse mål for biodiversitet. Regeringens rapport om dansk biodiversitet i forhold til målene fik i december kritik for at være mangelfuld og sjusket. Nu er rapporten så afleveret, men regeringen har lukket ørerne for den konstruktive kritik, siger Verdens Skove og de andre grønne organisationer skriver Altinget den 17 januar 2019.

Den danske landerapport om biodiversitet fik i december flere af de grønne organisationer op i det røde felt skriver Altinget

Udkastet til rapporten fra Miljø- og Fødevareministeriet var sjusket, mangelfuld og ubrugelig, lød den hårde kritik fra WWF, Danmarks Naturfredningsforening og Verden Skove.

Nu er den færdige rapport kommet, men regeringen har ikke lyttet til kritikken. Det siger Thor Hjarsen, seniorbiolog ved WWF Verdensnaturfonden til Altinget.

”Som jeg kan se det, har man kun lavet små redaktionelle ændringer i den endelige rapport, så den er stadig ikke et brugbart redskab til at vurdere den danske biodiversitet,” siger han.

Hvis andre lande gør som Danmark og skubber arbejdet over på EU, så får man et ringere billede af, hvordan naturen i virkeligheden har det.

Også i Verdens Skove fastholder man kritikken af regeringens rapport. Det siger Lisbet Christoffersen, der er ph.d og tilknyttet Verdens Skove, og som kaldte det oprindelige udkast for "et skønmaleri".

Det undrer hende, at regeringen i den endelige rapport har sat flueben ud fra målsætningen om, at regeringen har udviklet nationale biodviersitetsmål, når der længere nede på samme side står, at regeringen ikke har udviklet nationale mål.

Men mest af alt ærgrer det hende, at de mange grønne organisationer ikke er blevet inddraget i arbejdet med rapporten, forklarer hun til Altinget.

”Regeringen skal gennemføre programmerne på demokratisk vis, og de interesserede parter skal have mulighed for at deltage i processen. Det står også i konventionen,” siger hun.

"Vi er mange, som har stor viden og mange medlemmer, der kender til lokalområderne,” uddyber hun og opfordrer til, at man ved den næste landerapport går i gang med arbejdet tidligere.

Hun glæder sig dog over, at regeringen i forbindelse med den nye rapport har meddelt, at man i løbet af 2019 vil sætte nye ambitiøse naturmål, og at man forbereder en ny national strategi for biodiversitet.

En del af kritikken fra de grønne organisationer er gået på, at regeringen har valgt ikke at rapportere på de enkelte delmål i FN-konventionen om biodiversitet – de såkaldte Aichi-mål – men i stedet henviser til, at Danmark har tilsluttet sig en fælles EU-strategi for at opfylde målene.

Men det går ikke at sende ansvaret til Bruxelles, siger Ann Berit Frostholm, naturpolitisk rådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

”Hvis andre lande gør som Danmark og skubber arbejdet over på EU, så får man et ringere billede af, hvordan naturen i virkeligheden har det,” siger hun.

Det er Thor Hjarsen enig i. Han understreger, at hvis alle lande gjorde som Danmark, så ville vi aldrig få at vide, hvordan det stod til med at nå målsætningerne, og det ville heller ikke være muligt at samle det hele i den globale biodiversitetsrapport, der bliver udgivet af FN.

"Den danske landerapport er nok ikke det, der får det hele til at falde sammen. Men med tanke på det vidensniveau, vi har her i landet, så er det da ærgerligt, at vi ikke kan lave en bedre afrapportering. Det virker som et meget bevidst, men beklageligt fravalg, at man i år ikke ville rapportere fyldestgørende til Biodiversitetskonventionen," siger Thor Hjarsen til Altinget.