Nu må biomasseeventyret stoppe

Mere end halvdelen af Danmarks vedvarende energi kommer fra biomasse, men at fyre med vores skove er hverken bæredygtigt eller godt for naturen. Der må politisk handling til nu for at sikre en reel grøn omstilling.

Kommentar af Gry Bossen bragt i Politiken 11.09.2020

ENDELIG ER DEBATTEN om Danmarks brug af biomasse fra skoven som såkaldt ”grøn” energi kommet højt op på dagsordenen.

Senest har en række internationale forskere leveret kras kritik af, at Danmark i vores klimaregnskab ikke medregner den CO2, der slippes ud i atmosfæren, når træpiller og træflis brændes af.

Det er langt fra ubetydelige udslip, vi taler om. Ifølge beregninger vil Danmark officielt udlede næsten 25 procent flere drivhusgasser, hvis biomassen blev inkluderet. Dette biomasse-eventyr har intet med 'vedvarende' energi at gøre, og der må skrides til politisk handling nu for at stoppe det og sikre reel grøn omstilling.

Som situationen er nu, kommer godt og vel halvdelen af Danmarks vedvarende energi fra træpiller og træflis, der brændes af i vores kraftvarmeværker. Dette er mere end dobbelt så meget som den energi, vi får fra vindmøller. Det er tankevækkende. Især når en meningsmåling viser, at næsten 80 procent af danskerne tror, at vindenergi er den vigtigste vedvarende energikilde i Danmark. Der er tilsyneladende et stort misforhold mellem hvad danskerne tror om Danmarks grønne energiforsyning - og hvad der i praksis foregår i danske kraftværker.

Danmark udmærker sig desværre ved relativt set at være et af de lande i Europa, der bruger mest biomasse fra skov til energi. Denne uheldige udvikling er sket siden år 2000, hvor brugen af biomasse blev tredoblet, fordi man traf en meget uheldig beslutning om at fritage biomasse for afgifter. Det skete på baggrund af en antagelse om, at biomasse er en bæredygtig energikilde. Det har dog vist sig at være en sandhed med stærke modifikationer.

Da det danske skovareal er begrænset, er resultatet en massiv import af biomasse fra Baltikum, USA og sågar Afrika. Især i USA er der eksempler på hele skovområder, der fældes rub og stub for at ende som brændsel i blandt andet danske kraftværker. At brænde biomasse i så store mængder er stærkt problematisk, fordi det giver et markant CO2-udslip her og nu at brænde træ af. Især når det er hele træer, vi fyrer med, som ellers kunne være blevet stående eller brugt til andre formål.

Regeringen bør derfor skride til handling nu. For det første bliver vi nødt til at få et retvisende billede af, hvor meget CO2 den danske energisektor reelt udleder. Der bør derfor laves en officiel opgørelse over den udledning, som den danske brug af biomasse står for. På denne måde kan vi som samfund forholde os til vores faktiske klimaaftryk og sammensætningen af vores energiforsyning på et oplyst grundlag.

For det andet dur det ikke, at biomasse fortsat bliver fritaget for de afgifter, der pålægges alle andre former for drivhusgas-udledende brændsler. Afgiftsfritagelsen har betydet en enorm ekspansion af danske biomasseværker. Den ekspansion må stoppes nu.

Når man fyrer med biomasse, kommer der CO2 ud af skorstenen - og derfor skal der naturligvis gælde de samme regler for biomasse som for andre brændstoffer med samme effekt. Det er på høje tid med en generel CO2-afgift på biomasse, så den ikke fejlagtigt foretrækkes over de reelt grønne løsninger som for eksempel vindmøller eller solceller.

Sidst, men ikke mindst bør der fra politisk side sættes en konkret dato for, hvornår biomassen er udfaset som hovedkilde i dansk energiforsyning. Mange politikere omtaler allerede biomasse som en 'midlertidig overgangsløsning' - men det er indtil videre en midlertidig løsning uden et fastlagt sluttidspunkt.

Vi vil potentielt være fanget i vores nuværende forbrug af træbaseret biomasse en del år endnu på grund af den massive omlægning, vi i Danmark netop har gennemgået. Så meget desto mere er det vigtigt hurtigst muligt at sætte en klar bagkant på biomasse-eventyret, således at industrien kan lægge nye planer for fremtidige omlægninger af værker.

Hvis vi vil en seriøs klima- og naturpolitik kan vi i Danmark ikke blive ved med at bruge biomasse i de mængder, vi gør lige nu. Derfor er det vigtigt, at der hurtigst muligt sendes stærke politiske signaler om at træbaseret biomasse ikke er en vej, vi som grønt foregangsland har tænkt os at blive på - eller endsige anbefaler andre lande at gå.

"Hvis vi vil en seriøs klima- og naturpolitik, kan vi i Danmark ikke blive ved med at bruge biomasse i de mængder, vi gør lige nu"

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.