Den eksplosive vækst i produktionen af energiflis i danske skove er en afgørende årsag til at den døde vedmasse i danske skove forsvinder. Foto: Shutterstock

Ny kritik af forfejlet støtte til biomasse

Dansk energipolitik og brug af biomasse er igen i kritisk søgelys for dens uheldige effekt på klimaet og skoven. Helt nye beregninger fra TV2 viser, at den indirekte støtte til varme fra biomasse i 2017 udgjorde over fem milliarder kroner. Den biomasse, der brændes i Danmark, er overvejende importerede træpiller og dansk træflis.

Biomasse er i modsætning til fossile brændsler fritaget for afgifter, fordi den regnes som en "CO2-neutral" energikilde. I tillæg til afgiftsfritagelsen kommer den direkte støtte til biomasse. Nye beregninger fra Energistyrelsen viser, at denne i 2019 vil udgøre rundt 700 millioner kroner.

"Det er chokerende, at så store beløb bruges på at fremme en energikilde med en tvivlsom klimaeffekt. Uanset at den på papiret er en vedvarende energikilde, er det forlængst kendt at træbiomassen generelt ikke er klimavenlig", udtaler Gry Bossen, politisk koordinator ved Verdens Skove.

Gry Bossen henviser blandt andet til Klimarådets anbefalinger fra efteråret, der påpeger, at den officielle FN-opgørelsesmetode for afbrænding af biomasse ikke er "retvisende". Verdens Skove tilslutter sig Klimarådets kritik: Selvom afbrænding af biomasse officielt betegnes som CO2-neutralt ved afbrænding, fordi det er meningen, at det skulle blive talt, hvor det fældes, så er det langt fra altid, at det sker under de gældende regler.

Ofte overset i diskussionen om biomassen er skadevirkningerne på skoven. En helt ny skovstatistik viser, at mængden af dødt ved i danske skove er på bundniveau. Dødt ved er en vigtig forudsætning og dermed indikator for skovens biodiversitet og dermed naturtilstanden i de danske skove.

"Det er nærliggende, at mistænke den eksplosive vækst i produktionen af energiflis i vore skove som en afgørende årsag til at den døde vedmasse forsvinder. Det betyder desværre, at dansk skovnatur forringes yderligere," slutter Gry Bossen.

Hun opfordrer politikerne til at omlægge energistøtten, så den fokuserer på klimavenlige teknologier som varmepumper fremover.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.