Vilde heste - foto Frank Vassen

Nye naturnationalparker er et historisk fremskridt, men lever ikke op til de oprindelige ambitioner.

Med de 10 netop udpegede naturnationalparker, fortsætter Danmark en historisk positiv udvikling mod vildere, mere selvforvaltende natur med flere naturlige processer, mere biodiversitet og større naturoplevelser. De 15 NNP´er er et reelt nybrud i dansk naturpolitik, som for alvor kan bane vejen for en genopretning af den vilde natur.

Den udvikling glæder Verdens Skove. Dog lægges der ikke op til, at alle de nye parker når deres fulde potentiale og oprindelige ambitioner. F.eks. er flere af parkerne, særligt Ulvshale (297 ha) på Møn, for små til reelt at kunne leve op til deres formål om at skabe vild natur af høj kvalitet.

“Vi ved med sikkerhed fra forskningen, at naturen desperat mangler plads. Store, sammenhængende naturområder er forudsætningen for vild, mere selvforvaltende og biodivers natur. I flere tilfælde gives parkerne kun en mindre del af deres potentielle størrelse, som f.eks Hellebæk (631 ha) i nordsjælland og Hanstholm (5040 ha) i nordjylland. Her går vi glip af en oplagt mulighed for, at skabe de gunstige betingelser, der er nødvendige for at vende naturens tilbagegang til fremgang,” siger Pil Christensen politisk medarbejder hos Verdens Skove og fortsætter:

“Det er rigtig ærgerligt at Regeringen ikke har fulgt sine egne oprindelige ambitioner om parker på mindst 1.000 hektar hver. Større parker ville have haft bedre chance for, at leve op til International Union for Conservation of Natures (IUCNs) internationale minimumskriterier om plads til stor-skala processer og pladskrævende arter med et minimum af menneskelig indgriben. Lige nu er der flere af parkerne som ikke vil kunne gå ind under IUCNs nationalpark-definition. Nationalparker af international kvalitet var ellers netop regeringens egen intention med naturnationalparkerne".

Udover plads kræver den danske natur store planteædere som f.eks. heste og kvæg, for at flest mulige arter af planter, dyr og svampe kan trives. Pil Christensen fortæller: “Desværre er der en del steder, hvor det er uvist om man vil udsætte de store planteædere. Det er en skam, for så får vi en langt mindre mangfoldighed af arter. Vi risikerer, at det hele gror til med monotont græs eller mørk skov. F.eks. får store græssere kun adgang til under en fjerdedel af den nye Hanstholm Naturnationalpark ifølge det foreløbige forslag. Vi håber, at der fremover kan udsættes flere store planteædere, da det vil være en oplagt måde at forbedre naturkvaliteten i parkerne”.

Verdens Skove byder de nye parker velkommen og ser mange muligheder for at de kan blive endnu bedre. “Vi har arbejdet for vildere natur længe, og glæder os nu over at se resultater. Vi ser frem til at samarbejde med myndigheder og de organisationer, der vil gøre naturnationalparkerne større, vildere og mere artsrige,” afslutter Pil Christensen.

Kontakt: Pil Christensen, tlf: 20993124, pic@verdensskove.org

Jonas Schmidt Hansen, tlf: 86135232, jhs@verdensskove.org

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama, Bolivia, Etiopien og Uganda forsvarer vi de tropiske skove.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.