Kom i gang med søgemaskineoptimering

Kom i gang med søgemaskineoptimering

Måske har du hørt om SEO eller søgemaskineoptimering før. Måske har du ikke. Men hvis du enten har din egen virksomhed eller skal håndtere markedsføringsopgaver for en anden virksomhed, er der god grund til at stifte bekendtskab med denne metode. Det er noget af det vigtigste, du kan gøre, for at skabe trafik og give virksomheden gode chancer for at vækste. Men hvad går det overhovedet ud på?

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, hvilket på dansk oversættes til søgemaskineoptimering. Hvad dette betyder er, at man laver forskellige tiltag, der hjælper ens hjemmeside med at komme højere op blandt søgeresultaterne på en søgemaskine. Det vil altså sige, at når en person søger efter et ord, der er relateret til virksomhedens hjemmeside, vil hjemmesiden komme op blandt nogle af de første søgeresultater, hvis der er lavet god SEO.

SEO kan have en enorm effekt på den mængde af trafik, som du får til din hjemmeside. Det er uhyre sjældent, at folk går videre til side to af søgeresultaterne, og selv de resultater, der ligger i bunden af side 1 får i forvejen langt mindre trafik end dem, der ligger højere op. Hvis du og en konkurrent har lignende produkter og services, men konkurrenten ligger højere oppe blandt søgeresultaterne end dig, er der meget store chancer for, at potentielle kunder klikker sig ind på konkurrentens side i stedet.

Det skal nævnes, at SEO ikke påvirker de virksomheder, der ligger øverst blandt søgeresultaterne som annoncer. Det er nemlig hjemmesider, der har betalt sig til den placering, og der kan du ikke komme op, medmindre du også betale. Men mange mennesker vælger at scrolle forbi annoncerne, og vælge de første hjemmesider herefter. Og det er her, du gerne vil være.

Hvordan laver man SEO?

Der er altså ikke nogen tvivl om, at SEO er vigtigt. Men hvordan laver man SEO? Her er der mange steder at tage fat, og da søgemaskinernes algoritmer konstant er under udvikling, er SEO arbejdet aldrig ovre. Der er altid mulighed for at klare sig bedre – medmindre man altså allerede ligger som nummer 1 blandt søgeresultaterne for alle relevante søgeord.

Du kan blandt andet optimere din hjemmesides søgemaskineplacering ved at arbejde med teksterne på din hjemmeside. Desuden kan du også bruge ting som metatekst og links, der kan være med til at gøre din hjemmeside mere attraktiv i søgemaskinens øjne. Der er mange steder at tage fat, så det gælder bare om at komme i gang.