Bud efter Ærø til FN’s klimatopmøde

FN’s Klimatopmøde, COP24, starter den 3. december og Ærø er indbudt til at holde oplæg om verdens længst sejlende el-færge, Ellen, som bygges på Søby Værft på Ærø. Ellen er teknologisk i front og banebrydende for den grønne omstilling af skibsfarten.

El-færgen, Ellen, forventes klar til at sejle mellem Søby på Ærø og Fynshav i Sønderborg Kommune til foråret 2019. Ellen er en 100 % eldreven, mellemstørrelse færge for passagerer og biler, lastbiler og anden last. Målet er at fremme energieffektiv, CO2 neutral og forureningsfri vandbåren transport på ø-ruter og i kystnære farvande i og udenfor Europa.

”På Ærø producerer vi mere vedvarende energi, end vi bruger, og vi arbejder intenst på at fremme den grønne omstilling. El-færgen, Ellen, indeholder væsentlig ny teknologi til skibsfartens grønne omstilling. Der er derfor rift om vores erfaringer og nu også fra FN’s side. Vi er glade for, at vores viden også på den måde skaber nytte internationalt,” siger borgmester Ole Wej Petersen, Ærø Kommune.

Under klimatopmødet skal projektleder Cecillie Larsen, Ærø EnergyLab, bl.a. fortælle, hvordan verden kan fremskynde den maritime transports overgang til elektrisk drift og hvad det kræver af godkendelser og retningslinjer at bygge el-skibe.

For nærmere
Du kan læse mere om el-færgen, Ellen, på denne hjemmeside.
Du kan læse om Søby Værft her.

Kontaktinfo
Projektleder, Cecillie Larsen, t: +45 63 52 50 59, m: cla@aeroekommune.dk, Ærø EnergyLab, Ærø Kommune

• søby værft
  • grøn omstilling