Er din virksomhed klar til et nyt lønår?

Når årsskiftet nærmer sig, er der mange ting, man skal være opmærksom på for at afslutte lønåret korrekt. Spar virksomheden for meget administrativt besvær ved at få styr på det nu, råder ekspert

Ved årsskiftet skal man som ejer eller lønansvarlig være ekstra omhyggelig, når lønåret skal afsluttes. I december måned er der er nemlig ekstra administrativt arbejde ved lønkørslen, der skal være styr på, før man kan tillade sig at holde juleferie med god samvittighed.

Men det kan betale sig at have styr på sagerne – ikke mindst hvis man vil undgå at starte det nye år med administrativt besvær og potentielt utilfredse medarbejdere. Derfor råder manager i Customer Care Lene Bech fra Visma DataLøn, der er en af landets førende leverandører af lønløsninger og servicerer mere end 62.000 SMV’er, virksomhederne til at være ekstra omhyggelige og prioritere tiden til at få styr på alt nu.

• I mange virksomheder er der navnlig op til jul ekstra travlt. Men det er altså også vigtigt, at man prioriterer tiden til at få afsluttet lønåret korrekt. Det kan måske synes elementært for nogle, men det er stadig vigtigt at understrege, at man virkelig kan spare sig selv og virksomheden for meget administrativt besvær, hvis man har helt styr på afslutningen af lønåret, siger hun.

Første bud er at overholde deadline

Ifølge Lene Bech er det essentielt at overholde deadline for, hvornår man senest skal indberette løn i december, når det kommer til at afslutte lønåret korrekt. Ellers venter der nemlig et stort oprydningsarbejde på den anden side af nytår.

• Resten af året kan man sagtens udbetale lønnen med en måneds forsinkelse, men udbetaler man december-lønnen i januar, hører den løn ikke med til det rigtige lønår. Det giver problemer i forhold til medarbejderens fradrag, pension og feriepenge. Og det giver en masse ekstraarbejde, når man efterfølgende skal få alle dele af lønnen til at stemme med de rigtige indkomstår. Vi anbefaler derfor, at virksomhederne holder ekstra godt øje med deadline for denne måneds indberetning af løn, råder Lene Bech.

I tvivl? Spørg eksperterne

Selvom det naturligvis er vigtigt at overholde alle deadlines, er der mange andre elementer i lønudbetalingen for december, der skal være styr på. Det afhænger af situationen i virksomheden. Har virksomheden en medarbejder, der stopper ved årets udgang, er der medarbejdere, der vil indbetale ekstra til pension, og hvad gør man egentlig med endnu ikke afholdte feriefridage?

• Der er mange elementer at holde styr på lige nu, og derfor skal det endnu en gang understreges, at hvis man er i tvivl, kan det betale sig at søge rådgivning fra eksperter. Man kan potentielt spare sig selv for rigtig meget besvær i det nye år med den korrekte rådgivning, slutter Lene Bech.

Vil man vide mere om den korrekte afslutning af lønåret, kan man læse mere i denne guide fra Visma DataLøn: https://www.dataloen.dk/loen/nar-du-laver-loen/5-gode-rad-om-arsskiftet/

• Erhverv

Visma er en af Europas førende leverandører af forretningskritisk software og services. Ved at automatisere og digitalisere processer for private og offentlige virksomheder og organisationer af alle størrelser forenkler vi menneskers arbejdsdag og skaber et mere effektivt og bæredygtigt samfund. Med 14.000 medarbejdere, 1.135.000 private og offentlige kunder i Norden, Benelux, Central- og Østeuropa og Latinamerika og en omsætning på 1.741 millioner euro i 2020 er vi dedikeret til at gøre i morgen bedre end i dag. Besøg os på visma.dk.

Mette Voigt Jørgensen

Pressekontakt Marketing Director Visma Dataløn & Proløn +45 4282 2028