Visma styrker sin profil i Norden med aarhusiansk opkøb

Nordens førende it- og softwarevirksomhed Visma opruster endnu engang i den jyske hovedstad. Med opkøbet af det hastigt voksende selskab, Plandisc, styrker Visma sine kompetencer af services rettet mod det offentlige segment i både Danmark og de nordiske naboer.

Visma overtager dags dato den aarhusianske softwarevirksomhed, Plandisc, som har udviklet verdens første digitale årshjul. Plandisc blev etableret i 2012 af grundlæggerne Morten Mellergaard og Mads Nielsen med henblik på at lave et planlægningsværktøj for skoler, men har siden oplevet en stigende interesse fra forskellige brancher. Udviklingen af det digitale årshjul er derfor gået i retning af at understøtte planlægningsprocesser i forskellige typer organisationer og virksomheder, hvor man har oplevet et behov for kortlægning af virksomhedernes rytme i det digitale årshjul.

"Selvom Plandisc løsningen kan bruges på tværs af mange sektorer, så har de især en betydelig traction i det offentlige og specielt i kommunerne. De bliver en del af Visma Custom Solution, som i forvejen har en markant markedsposition i de segmenter, og dermed vil der være helt oplagte synergieffekter”, lyder det fra Lars Berthelsen, som er direktør for den danske del af Visma Custom Solutions.

Og han fortsætter:

"Vi har store forventninger til Plandisc i fremtiden. Det er en virksomhed med en stærk ledelse, gode medarbejdere og en universel løsning, som de har formået at få rigtigt bredt ud i forskellige segmenter på tværs af de nordiske lande”.

Plandisc har siden etableringen i 2012 været på en omfattende rejse og servicerer i dag over 60.000 brugere og har store velrenommerede kunder indenfor både den offentlige og private sektor. Siden 2017 har Plandisc arbejdet fokuseret på at blive Nordens førende udbyder af et digitalt og interaktivt årshjul, og derfor har salget til Visma-koncernen også skabt stor glæde.

“Vi er stolte af, at vi er nået hertil og har fået Visma som strategisk partner og ejer. De kan med deres branchekendskab og nordiske markedsandele løfte vort digitale årshjul til next level – til gavn for både nye og nuværende kunder”, siger co-founder og administrerende direktør i Plandisc Torben Stigaard.

Visma solidt funderet i den jyske hovedstad

Med opkøbet af Plandisc fylder Visma efterhånden en del i det aarhusianske erhvervsliv. Det er under et år siden, at Visma-koncernen føjede det aarhusianske konsulenthus Ditmer til Custom Solutions-divisionen i Visma, som i Aarhus også dækker over Visma Consulting, business analytics-huset Kapacity, web-bureauet Co3, ESDH-virksomheden IMS, softwarehusene TimeMSystem og Visma Local Government samt konsulentvirksomheden IT Minds. Plandisc kommer til at stå som et selvstændigt selskab i Visma på lige fod med de andre opkøb, koncernen har gjort de senere år.

“Plandisc bliver en del af et meget stærkt økosystem - ikke blot i Aarhus - men også i Danmark, Norden og resten af Europa. Det betyder også, at vi allerede nu ser konkrete muligheder for et samarbejde med en lang række forskellige Visma selskaber, hvilket helt sikkert vil være med til at katalysere Plandiscs vækst yderligere fremover”, siger Lars Berthelsen.

Adm. direktør i Plandisc Torben Stigaard ser da også frem mod at blive en del af Visma-koncernen, så man kan drage nytte af sparring og udviklingspotentialer med de andre selskaber i koncernen.

“Visma kan berige vores dygtige team med masser af branchekendskab, og det giver os mulighed for at tilbyde både nuværende og nye kunder endnu flere muligheder med det digitale årshjul. Og det bringer mig jo også frem til at rette en kæmpe tak og respekt til de mere end 30 kolleger, som har været af del af processen og udviklet det digitale årshjul sammen med os”, lyder det fra Torben Stigaard.

...

Om Visma

Visma er en af Europas førende leverandører af forretningskritisk software og services, der skaber et mere effektivt og bæredygtigt samfund. Vi forenkler menneskers arbejdsliv ved at automatisere og forenkle processer for private og offentlige virksomheder og organisationer af alle størrelser. I 2020 havde Visma en omsætning på 1.741 millioner euro. Tilsammen er vi 14.000 medarbejdere dedikeret til at gøre i morgen bedre end i dag for vores 1.135.000 private og offentlige kunder i Norden, Benelux, Central- og Østeuropa og Latin-Amerika. Besøg os på visma.dk.

Om Custom Solutions

Custom Solutions-divisionen dækker i Danmark over virksomhederne Visma Consulting, Co3, Kapacity, IMS, TimeMSystem, Visma Local Government og nu også Plandisc. Divisionen har i Danmark lige over 700 ansatte, mere end 1.000 kunder og omsatte i 2020 for ca. DKK 700 millioner.

For yderligere information

Randi Mehrenst Rimdal, Head of Marketing and Communication, Visma Consulting.

Telefon +45 53 61 63 36

Torben Stigaard, co-founder og adm. direktør i Plandisc.

Telefon +45 42 53 13 33

• Data, Telekommunikation, IT

• plandisc
  • m&a
  • visma consulting
  • opkøb
  • visma custom solutions

Visma er en af Europas førende leverandører af forretningskritisk software og services, der skaber et mere effektivt og bæredygtigt samfund. Vi forenkler menneskers arbejdsdag ved at automatisere og digitalisere processer for private og offentlige virksomheder og organisationer af alle størrelser. Med 14.000 medarbejdere, 1.135.000 private og offentlige kunder i Norden, Benelux, Central- og Østeuropa og Latinamerika og en omsætning på 1.741 millioner euro i 2020 er vi dedikeret til at gøre i morgen bedre end i dag. Besøg os på visma.dk.

Astrid Zimmer Nielsen

Pressekontakt National PR Manager Visma Danmark Holding A/S +45 3151 2587

Rikke Junker Bundgaard

Pressekontakt Head of Marketing & Communication Visma Enterprise Danmark +45 4282 2663