Semler Gruppen og Volkswagen Group vil skabe Danmarks ledende digitale bilfinanseringsselskab

Nyhed -

Efter to års forberedelse kan Danmarks største bilkoncern, Semler Gruppen, i dag løfte sløret for en ny stor satsning, der blandt andet er finansieret af Volkswagen Groups tyske hovedkontor. Navnet er Volkswagen Semler Finans Danmark A/S (VWSF), et nyt bilfinansieringsselskab, hvor Semler Gruppen og Volkswagen Financial Services nu træder ind i det milliardstore leasingmarked, og som samtidig skal gøre koncernen til Danmarks ledende digitale serviceudbyder.

Danmarks største bilkoncern, Semler Gruppen, løfter i dag, 3. maj 2021, sløret for et helt nyt forretningsben, når de bygger ovenpå bilimport- og salg med et moderne digitalt bilfinansieringsselskab. Et nyt forretningsben der skal styrke Semler Gruppens position i et transformeret bilmarked, som stiller nye krav til forretningsudvikling og mobilitetsløsninger.

Danske Semler Gruppen og tyske Volkswagen Group har sammen investeret et trecifret millionbeløb i udviklingen af VWSF, der bliver Semler Gruppens eget finansieringsselskab. Det nye finansieringsselskab, der er ejet af Semler Gruppen og Volkswagen Financial Services, skal skabe ejerskab over den komplette kunderejse, så forbrugerne nu kan swipe sig gennem en kreditvurdering og få tilbudt alt fra afbetaling, finansielt lån, leasingaftale og bilforsikring i én og samme løsning. Direkte fra telefonen eller computeren med få klik på kort tid.

Semler Gruppens adm. direktør Ulrik Drejsig udtaler:

”Bilbranchen er under transformation, og som koncern arbejder vi hele tiden for at bevare vores plads i førersædet. Vores opgave er at skabe mobilitet og flytte mennesker via de bedste kundeoplevelser. Derfor forsøger vi hele tiden at udvikle nye koncepter og forretningsområder der kan understøtte dette. Med VWSF har vi skabt et stærkt koncept til fordel for både kunder, bilforhandlere og Semler Gruppen”

René Sterregaard, adm. direktør for det nye finansieringsselskab VWSF fortsætter:

”Vi har forsøgt at reformere finansiering inden for autobranchen. Ved at gentænke vores processer med udgangspunkt i kundens behov og fremtiden inden for mobilitet, har vi skabt en platform, der kan gøre os til den ledende digitale serviceudbyder i Danmark. Samtidigt åbner det op for, at vi nu har en platform, hvor vi kan udvikle nye produkter og digitale services.”

I Danmark estimeres det, at mellem 70 og 80 pct. af alle biler enten er finansieret eller leasede, og det er dette marked, som Semler Gruppen og Volkswagen Group nu træder ind på med VWSF, der er godkendt af Finanstilsynet, og som allerede har indgået partnerskab med Alm. Brand om at varetage opgaven omkring bilforsikringer gennem VWSF.

Der er tale om en løsning, der skal gælde alle Volkswagen Groups bilmærker – herunder bl.a. Volkswagen, SKODA, Audi, SEAT, Porsche m.fl., der alle importeres af Semler Gruppen, som står for hver fjerde importeret bil til Danmark

Tilbyder blanko-lån og historisk lave renter

De første tegninger til VWSF blev udtænkt tilbage til starten af 2019 hvor René Sterregaard fik til opgave at stå i spidsen for at opbygge et nyt dansk finansieringsselskab ejet af Semler Gruppen og tyske Volkswagens Financial Services. I dag består selskabet af 55 medarbejdere, der arbejder mod næste mål: at opnå 80.000 kontrakter i 2025. Første skridt bliver et åbningstilbud, hvor VWSF tilbyder en rentekampagne på 0.45 i fast rente og et blanko-lån til de bilinteresserede, der ikke har 20% til udbetaling, som det ellers ofte forventes.

Med åbningskampagnen håber VWSF at skabe et attraktivt tilbud, der kan bidrage til at skabe en ketchup-effekt i autobranchen om et forventet højere bilsalg efter et generelt udfordret første kvartal.

”Startskuddet er gået, og indtil videre har tilbagemeldingerne været positive. Forbrugerne kan se idéen i at udnytte de mange synergier, vi kan skabe i ét fælles univers. I VWSF vil vi sætte kunderne i centrum og derfor har vi valgt, at vi i den første periode vil investere i at komme godt fra start og vise danskerne fordelene. Show not tell.” siger René Sterregaard.