Den første Boble solgt i Danmark sammen med ID. Buzz på Teknisk Museum i Helsingør

75 år med Volkswagen i Danmark – fra Boble til Buzz

En vigtig milepæl er nået. Volkswagen Danmark kan fejre 75-års jubilæum. Siden Semler-gruppen A/S blev importør af Volkswagen i Danmark den 1. juli 1948 er der solgt over 1,2 millioner Volkswagen i Danmark, og modeller som den ikoniske Boble, Golf, up! og de elektriske ID.-modeller har præget den danske vognpark.

Siden 1948, hvor den ikoniske Type 1, bedre kendt som "Boblen", trillede ind over den danske grænse, har Volkswagen levet op til sit navn som Folkets Vogn. Gennem mere end syv årtier har mærket sat sit præg på danskernes mobilitet; fra den første Boble, der blev solgt til KTAS i oktober 1948, over 1970’ernes nye generation af Volkswagen-modeller med Golf i spidsen, til 2010’erne, hvor up! blev danskernes favoritbil, til nutidens elektriske æra med en alsidig familie af ID.-elbiler. Volkswagen har også sat et solidt aftryk på dansk erhvervsliv med populære varebiler som det ikoniske Rugbrød, adskillige generationer af Transporter, Crafter og Caddy, der har holdt mange danske virksomheder kørende.

Gennem de 75 år er der rullet over 1,2 millioner Volkswagen ud på de danske veje, og det er måske ikke overraskende, at Boblen med 204.000 styk (1948-1975) ikke alene er den mest solgte Volkswagen, men også den mest solgte personbil i Danmark nogensinde. Den lagde fundamentet for en stærk position på det danske marked, og de seneste 12 år har danskerne gjort Volkswagen til det mest solgte bilmærke.

Et 75-års jubilæum er en vigtig milepæle og giver anledning til at reflektere over de mange år, der er gået, hvilken betydning mærket har haft, og hvordan denne arv føres videre ind i den elektriske fremtid. Volkswagen var en del af Michael Ebelings liv længe før, han blev direktør for Volkswagen personbiler:

"Min egen første bil var faktisk en Boble. Som mange andre unge havde jeg brug for en ældre billig pålidelig bil i min studietid. Og da jeg stiftede familie, ændrede behovet sig, og jeg anskaffede mig en Golf IV. Jeg har arbejdet med mange bilmærker siden hen, men jeg tror, at de fleste danskere har minder om Volkswagen, og for nogle mennesker har Volkswagen fulgt dem gennem livets forskellige faser. Det er en dyb kultur og forbindelse, der er skabt mellem Volkswagen og danskerne gennem 75 år. Det er en arv, vi skal være bevidste om, mens vi står i den nok største transformation i mærkets historie. Volkswagen har evnet at udvikle bilmodeller, der har været relevant for danskerne gennem skiftende tider, og vi har allerede med vores elektriske ID.-modeller vist, at det også gør sig gældende i den elektriske æra.”

Vil hylde både fortiden og fremtiden

Volkswagens 75-års jubilæum i Danmark er ikke blot et tilbageblik på historien, men også et klart signal om vores engagement i en spændende fremtid. Michael Ebeling er fast besluttet på, at mærket skal forblive en førende kulturbærer inden for bilindustrien. Volkswagen ønsker at være en drivkraft for positive forandringer.

“Jubilæet symboliserer også Volkswagens kontinuerlige transformation og vores vision om at være en førende kraft i overgangen til elektrisk mobilitet. Det er en påmindelse om, at selv etablerede institutioner kan gennemgå betydningsfulde transformationer. I centrum for dette kombinerer vi vores arv med nye idéer, teknologier og en mere bred forståelse af og ansvar for fremtidens mobilitet. I dag tager bilproducenterne et større ansvar. Det er ikke længere nok kun at producere en god og sikker bil. Volkswagen tænker holistisk og inddrager ladeinfrastruktur, genbrug, grøn strøm, bæredygtig produktion og forskellige mobilitetsservices. Bilerne skal tænkes ind i en større sammenhæng”, siger Michael Ebeling.

Volkswagen investerer massivt i den elektriske omstilling; i udviklingen af 10 nye elbiler frem mod 2026, i nye batteriteknologier og i etableringen af egen produktion af batterier. Alt dette skal gøre det muligt at kunne tilbyde et bredt og alsidigt modelprogram – både hvad angår biltyper og priser – så elektrificeringen kan være for de mange. På den måde vil mærket være klædt på til at imødekomme danskernes stigende efterspørgsel efter grønnere transportmuligheder og være en drivkraft i den grønne omstilling af bilindustrien i Danmark – både i blandt de private bilkøbere og i erhvervslivet.

”Med den strategi, der er lagt fra Volkswagen-koncernens side, føler jeg mig overbevist om, at Volkswagen også i fremtiden vil sætte sit præg på danskernes mobilitet. 75-års jubilæet beviser, at Volkswagen har evnet at tilpasse sig og håndtere mange typer af udfordringer gennem årene, og at det er en størrelse, der vil fører an. Vi ønsker sammen med vores dedikerede forhandlere og partnere at skabe tryghed omkring vores mærke ved stringent at følge vores strategi i forhold til priser, produkter og servicering af vores kunder og deres biler. Det skaber tryghed omkring mærket og i forhold til skiftet fra fossilbiler til elbiler.”

Du kan læse mere om Volkswagens historie i Danmark i det vedhæftede dokument:

Fra Boble til Buzz – 75 år med Volkswagen i Danmark

Bonusinfo: Den grå Boble på vedhæftede fotos er fra 1948 og er den første Volkswagen solgt i Danmark (oktober 1948). Bilen tilhører i dag Teknisk Museum i Helsingør