ID. Buzz Cargo er kåret til Årets Varebil i Danmark og er allerede den mest solgte i BEV-segmentet

ID. Buzz Cargo kåret til Årets Varebil i Danmark 2023

ID. Buzz Cargo er af den danske presse blevet kåret til Årets Varebil i Danmark 2023 på Transportmessen i Herning i dag. Det elektriske rugbrød har fået en succesfuld start på det danske marked, hvor den har kørt sig i en position som den mest solgte elektriske varevogn.

ID. Buzz Cargo er på et sandt sejrsridt og har vundet kåringer i mange lande med International Van of the Year 2023 som den største og mest prestigefyldte titel. Men i dag blev der tilføjet endnu en vigtig pris til, da den danske presse på Transportmessen i Herning kårede ID. Buzz Cargo til Årets Varebil i Danmark 2023.

Det var en stolt og glad direktør for Volkswagen Erhvervsbiler, Ib Jakobsen, der modtog prisen fra jurymedlem Steen Bachman.

”Jeg er stolt over, at også den danske presse med deres kåring bekræfter, at vi med ID. Buzz Cargo har fået et unikt produkt i vores modelprogram. Personsbilsversionen af ID. Buzz vandt Årets Bil i Danmark 2023, og nu har vi også fået bekræftet bilens potentiale som varevogn”.

Foto: Direktør for Volkswagen Erhvervsbiler, Ib Jakobsen, modtager prisen fra jurymedlem Steen Bachmann.

ID. Buzz Cargo blev introduceret i starten af 2023 og er den første model fra Volkswagen Erhvervsbiler, der er udviklet fra bunden af som en elbil. Det har givet mulighed for at udnytte potentialet ved den elektriske drivlinje maksimalt, og når det så er pakket ind i et design, der vækker masser af nostalgi og positive følelser, har man en varevogn med en unik appeal.

For Ib Jakobsen repræsenterer ID. Buzz Cargo noget helt særligt i Volkswagen Erhvervsbilers store modelprogram:

”Det er ikke kun pressen, der har været begejstret for ID. Buzz Cargo. Vi har fået enormt positivt feedback fra de af vores kunder, der allerede har fået deres bil leveret. De melder begejstret tilbage om den komfortable og meget lydløse køreoplevelse. Det er ikke lig noget, de har prøvet før i en varevogn. Dernæst melder de også om den enorme opmærksomhed bilen vækker, og den signalværdi er vigtig for mange virksomheder, der ønsker at signalere grøn omstilling.”

Volkswagen Erhvervsbiler er en del af Semler Gruppen, der også omfatter folieringsvirksomheden RTT i Herlev. Her har man også mærket, at designet på ID. Buzz Cargo har affødt en stor kreativitet i forhold til at give den en iøjnefaldende foliering, der gør bilen til en kørende reklame for virksomheden.

Efterspørgslen på ID. Buzz Cargo har været stor lige fra starten af introduktionen i januar 2023, og det førte i første omgang desværre til lange leveringstider, men det har heldigvis ændret sig ifølge Ib Jakobsen:

”Vi havde ikke fået tildelt mange biler til det danske marked og fik desværre få biler hjem i de første måneder. Vi sælger alle de biler, vi får hjem, men det er lykkedes os at få en markant større tildeling af biler, og i dag kan leveringstiden på en ID. Buzz Cargo være nede på 3-4 uger afhængig af bilens specifikationer. ID. Buzz Cargo har allerede kørt sig i position som den mest solgte 100 % elektriske varevogn i Danmark, og med en ID.4 Van på andenpladsen har Volkswagen en markedsandel på 37 % i BEV-segmentet og har dermed sat et markant præg den elektriske omstilling af erhvervslivets varevognsflåder.”

Foto: Direktør for Volkswagen Erhvervsbiler, Ib Jakobsen, ser ID. Buzz Cargo som den perfekte eksponent for elektrificeringen af mærkets flåde.

Årets Varebil i Danmark kåres af 11 jurymedlemmer, der testkørte alle bilerne i kåringen tidligere på ugen. En af dem var Flemming Haslund fra Motormagasinet, der begrunder sit valg af ID. Buzz Cargo sådan:

”Jeg gav maximum-point til ID.Buzz Cargo, fordi den lægger en ny dimension til dette at køre varevogn: Mere sikkerhed, mere komfort, mere køreglæde og ikke mindst mere coolness.”

Et andet jurymedlem er Carsten Teiner, der også er medlem af juryen i International Van of the Year i Europa. Også han havde ID. Buzz Cargo som vinder og giver vinderen disse ord med på vejen:

”Jeg valgte ID.Buzz Cargo af flere grunde. Designet er unikt – det lægger sig op ad det navnkundige ”Rugbrød” fra 1950. Bilen vækker begejstring overalt, hvor den kommer frem, og får smilene frem hos de fleste.Men bilen kører også godt. Den vender på en tallerken, har relativt lang rækkevidde på (ifølge WLTP målingen) 414 km og må desuden trække et ton på krogen.”

Du kan læse mere ID. Buzz Cargo og ID. Buzz her.