Det er ikke til at se det, men det kan til gengæld mærkes. ID.4 og ID.5 har fået markante opgraderinger af elmotor og infotainmentsystem

ID.4 og ID.5 opgraderet med ny kraftfuld elektrisk drivlinje, ny generation infotainmentsystem og mere udstyr til priser fra 379.995 kr.

• Forsalget af de opgraderede versioner af ID.4 og ID.5 er startet med forventet levering i starten af 2024
  • Stærkere og mere effektiv elektrisk drivlinje i ID.4 Pro1 og ID.5 Pro2 yder op til 75 % mere drejningsmoment og giver op til 556 km3 rækkevidde (WLTP)
  • Mere udstyr, mere motorkraft og meget mere ID. for pengene til priser fra 379.995 kr.

Volkswagen åbner nu for forsalget af de opgraderede versioner af de populære ID.4- og ID.5-modeller, der kommer med en helt ny generation infotainmentsystem og en ny kraftfuld, elektrisk drivlinje. Den nye drivlinje, der blev introduceret for første gang i den store ID.7, giver markant mere motorkraft sammen med et reduceret strømforbrug. Det betyder ekstra køreglæde og rækkevidde, så den rummelige ID.4 nu kører op til 543 km3 (WLTP) og den elegante ID.5 SUV-coupé op til 553 km4 (WLTP) på en fuld opladning. De opgraderede elektriske ID.-SUV’er kan bestilles nu til priser fra 379.995 kr. med levering fra starten af 2024.

Volkswagen har givet mærkets populære ID.4- og ID.5-modeller en omfattende teknisk opgradering, der giver markante forbedringer på bilens dynamiske og digitale egenskaber. En ny mere kraftfuld og effektiv, elektrisk drivlinje løfter præstationer og køreglæde til et nyt niveau, og en ny generation infotainmentsystem giver en ny brugeroplevelse i bilen. Samtidig er udstyrsniveauet løftet, men det er priserne til gengæld ikke.

Nyt intuitivt infotainmentsystem. Volkswagen har forbedret betjeningen af ID.4 og ID.5 markant. Fokus var her på en mere intuitiv brugerflade i infotainmentsystemet. På den baggrund er begge modeller udstyret med en helt ny generation software, en kraftigere processor og et nyt infotainmentsystem med 12,9 tommer touchskærm som standard, der kommer med en helt ny menustruktur. Det digitale cockpit og head-up-displayet (ekstraudstyr) er ligeledes blevet forbedret. Slidere til betjening af klimaanlægget og volumenkontrollen er nu oplyste, og multifunktionsrattets funktionstaster er ændret. Den velkendte gearvælger, der hidtil har været monteret på det digitale display foran rattet, er nu flyttet ned som en stilk monteret på ratstammen, hvilket skaber plads til et større infotainmentdisplay. Betjening af ID.4 og ID.5 gøres ligeledes lettere med den nye IDA-stemmeassistent, som reagerer endnu mere præcist på naturlige stemmekommandoer og tilbyder nye funktioner. Dette omfatter nu for eksempel cloudbaseret information om vejret, status for sportsbegivenheder eller børskurser, som kan forespørges via IDA. Volkswagen tilbyder også et nyt premium lydsystem fra Harman Kardon med 480 watt musikudgang og ti højttalere (inklusive centerhøjttaler og subwoofer) som ekstraudstyr til begge modeller.

75 procent mere drejningsmoment. Den største og vigtigste nyhed i alle ID.4- og ID.5-modeller med 77 kWh batteri (netto) er den nye elektriske drivlinje. Takket være en ny elmotor, der trækker på bagakslen, og en ny generation af batterier har det været muligt at reducere energiforbruget og samtidig øge effekten. En elmotor med 210 kW (286 hk)5 bruges nu i de baghjulstrukne ID.4 Pro1 og ID.5 Pro2 – det svarer til 60 kW mere effekt end i forgængerne. Effekten er mere dynamisk i enhver situation, da drejningsmomentet på 210 kW-elmotoren er sprunget fra 310 til 545 Nm. De yderligere 235 Nm svarer til omkring 75 procent mere drejningsmoment. Med den nye bageste elmotor kombineret med en elmotor på forakslen udvikler den firehjulstrukne ID.4 Pro 4MOTION6/7en systemeffekt på 210 kW (286 hk)7 – en stigning på 15 kW (21 hk).

GTX-modeller – 100 km/t på 5,4 sekunder. De firehjulstrukne GTX-topmodeller af ID.47/9 og ID.57/10 vil fremover levere en systemeffekt på 250 kW (340 hk), svarende til en stigning på 30 kW (41 hk). Det giver en mere dynamisk køreoplevelse, hvilket blandt andet kommer til ved, at spurten fra 0 til 100 km/t. nu klares på 5,48sekunder mod tidligere 6,3 sek. Den elektronisk begrænset tophastighed på 180 km/t er uændret. For at matche GTX-modellerne er tophastigheden på Pro-modellerne nu også øget til 180 km/t (tidligere 160 km/t).

Strøm til yderligere 178 kilometer på ti minutter. Alle ID.4- og ID.5-modeller med det nye 77 kWh batteri har nu en længere rækkevidde. To eksempler: den nye ID.4 Pro kører nu op til 543 km3 (WLTP kombineret) på en opladning – 17 kilometer længere end forgængeren. Den nye ID.5 Pro har en rækkevidde på op til 553 km1 – en forøgelse på 11 kilometer. ID.4- og ID.5-modellerne med baghjulstræk lader med de velkendte 135 kW ved DC-lynopladning (10-80 %: 28 min.), mens de firehjulstrukne modeller er øget fra 135 til 175 kW (10-80 %: 28 min.). Det betyder, at de nye opgraderede ID.–versioner på kun ti minutter kan lade strøm nok på batteriet til yderligere 178 kilometer.

Hurtigere opladning på langfart. Ny styring af opladning og temperering af højvoltsbatteriet i alle ID.4- og ID.5-modeller sikrer, at batteriet er forvarmet under kørslen før næste DC-opladningsstop. Takket være denne forberedende temperering af batteriet lader ID.4 og ID.5 igen så hurtigt som muligt, især på lange ture med et eller flere ladestop.

Mere behagelig og dynamisk på samme tid. For at komplementere den nye kraftigere elektriske drivlinje er undervognen også blevet modificeret. Derudover har Volkswagen forfinet styringen af den adaptive DCC-undervogn (ekstraudstyr) og programmeret Vehicle-Dynamics-Manager-funktionen til at favne endnu bredere i forhold til spændet mellem affjedringskomfort og køredynamik.

ID.4 og ID.5 har i forbindelse med opgraderingerne fået mere standardudstyr, der nu også omfatter en assistentpakke, der omfatter bakkamera, ambientebelysning ved dørhåndtag, nøglefri betjening Advanced, Pre-Crash og Park Assist Plus, der kan scanne en ledig parkeringsplads og overtage manøvrering i forbindelse med parkering. Alt sammen noget, der gør den daglige brug af bilen endnu nemmere. Udover det byder ID.4 og ID.5 blandt meget andet på 2-zoners Climatronic-klimaanlæg, opvarmelig forrude, multifunktionsrat med varme og en adaptiv fartpilot med Stop-and-Go-funktion.

Herunder erdu priserne på de nye opgradere ID.4- og ID.5-modeller:

ID.4 Pro (286 hk): 379.995 kr.

ID.4 Pro 4MOTION (286 hk): 399.995 kr.

ID.4 GTX (340 hk): 429.995 kr.

ID.5 Pro (286 hk): 394.995 kr.

ID.5 GTX (340 hk): 449.995 kr.

1. ID.4 Pro med 210 kW (286 hk), WLTP-strømforbrug ved kombineret kørsel: 18,4-15,9 kWh/100 km; CO₂-emissioner i g/km: kombineret 0.

2. ID.5 Pro med 210 kW (286 hk): WLTP-strømforbrug ved kombineret kørsel: 18,0-15,5 kWh/100 km; CO₂-emissioner i g/km: kombineret 0.

3. Rækkevidde bestemt på rullefelt i overensstemmelse med Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) i den mest rækkevidde gunstige udstyrsvariant af ID.4 Pro og ID.5 Pro med et netto batterienergiindhold på 77 kWh. De faktiske WLTP-områdeværdier kan variere afhængigt af udstyret. Den faktiske rækkevidde, der opnås under virkelige forhold, varierer afhængigt af kørestil, hastighed, brug af komfortfunktioner eller ekstraudstyr, udetemperatur, antal passagerer/last, topografi og batteriets ældnings- og slidproces.

4. ID.7 Pro med 210 kW (286 hk), WLTP-strømforbrug ved kombineret kørsel i kWh/100 km: 16,3-14,1; CO₂-emissioner i g/km: kombineret 0.

5. Den maksimale effekt er tilgængelig ved den højest mulige batteriladningstilstand og med et optimalt driftstemperaturområde for højspændingsbatteriet. Den tilgængelige effekt i den enkelte køresituation afhænger af variable faktorer som udetemperatur, temperatur-, lade- og konditioneringsstatus eller højspændingsbatteriets fysiske ældning.

6. ID.4 Pro 4MOTION med 220 kW (286 hk), strømforbrug i kWh/100 km: kombineret 18,7-16,4; CO₂-emissioner i g/km: kombineret 0.

7. Maksimal effekt bestemt i overensstemmelse med UN-GTR.21. Den maksimale effekt er tilgængelig ved den højest mulige batteriladningstilstand og med et optimalt driftstemperaturområde for højspændingsbatteriet. Den tilgængelige effekt i den enkelte køresituation afhænger af variable faktorer som udetemperatur, temperatur-, lade- og konditioneringsstatus eller højspændingsbatteriets fysiske ældning.

8. Acceleration 0-100 km/t på 5,4 sekunder bestemt ud fra den angivne maksimale effekt. Den maksimale effekt er tilgængelig ved den højest mulige batteriladningstilstand og med et optimalt driftstemperaturområde for højspændingsbatteriet.

9. ID.4 GTX med 250 kW (340 hk), WLTP-strømforbrug i kWh/100 km ved kombineret kørse: 18,7-16,7; CO₂-emissioner i g/km: kombineret 0.