ID.7 og konkurrenterne sammen med juryen bag Årets Firmabil-kåringen, der arrangeres af Business Danmark og Jyllands-Posten. Fotograf: Jonas Ahlstrøm

ID.7 er kåret til Årets Firmabil 2024

En jury bestående af professionelle firmabilister fra organisationen Business Danmark og motorjournalister fra Jyllands-Posten har kåret ID.7 som Årets Firmabil 2024. ID.7 er Volkswagens nye fuldelektriske topmodel, der leverer en vindende kombination af udsøgt komfort, imponerende rummelighed og en rækkevidde op til 618 km (WLTP) til en beskatningspris fra 439.994 kr.

Endnu inden Volkswagens nye elektriske topmodel er landet ude hos forhandlerne, har ID.7 med kåringen til Årets Firmabil 2024 fået en fantastisk start på dansk grund. Over to dage blev et bredt felt af elbiler i den traditionelle firmabilsklasse testet af en jury bestående af otte firmabilsbilister, der hvert år tilbagelægger tusindvis af kilometer ude på vejene, to motorjournalister fra Jyllands-Posten samt en fysioterapeut, der vurderede siddekomfort og ergonomi. Efter to dages test og votering kunne ID.7 køre fra et stærkt felt* med titlen som Årets Firmabil 2024.

Lars Bundgaard, som er formand for Trafikpolitisk Udvalg i Business Danmark begrunder valget af ID.7:

”Volkswagens nye ID.7 overbeviser med sin komfort og rummelighed. Du har en velfungerende førerplads og ergonomisk optimale sæder, der giver god komfort ved mange timers kørsel. Samtidig er den fantastisk rummelig og formår derfor på den ene side at fungere optimalt som kørende arbejdsplads for firmabilsbrugeren og på den anden side som en rummelig og praktisk familiebil. Læg dertil lang rækkevidde og hurtig opladning, og ID.7 står som en meget komplet fuldelektrisk firmabil. Derfor et stor tillykke til Volkswagen med Årets Businessbil 2024-titlen til ID.7.”

Plads, komfort og lang rækkevidde er et argument, der går igen hos jurymedlemmerne, når de opsummerer baggrunden for valget af ID.7 som vinder. Og så får ID.7 på sigt også flere strenge at spille på, som Bilredaktør på Jyllands-Posten, Christian Schacht, forklarer:

"Mange har savnet en stor, komfortabel og praktisk firmabil, der kører på strøm. Nu er den her. Den nye VW ID.7 er en fortjent 'Businessbil 2024'. At den samtidig er nøjsom med strømmen og kommer som stationcar, er et stort plus. De, der vil mere, kan se frem til udgaven med et ekstra stort batteri og en rækkevidde på 700 kilometer."

Glæden for den prestigefyldte titel er naturligvis stor hos direktør for Volkswagen personbiler i Danmark, Michael Ebeling, der understreger vigtigheden af denne anerkendelse:

”ID.7 er en helt ny model for os og et nyt 100 % elektrisk alternativ i firmabilsklassen, hvor Volkswagen traditionelt har stået stærkt med modeller som Passat. Derfor er en prestigefyldt titel som Årets Firmabil 2024 af stor vigtighed for os, da det er en blåstempling af ID.7 fra professionelle bilister. Det vejer tungt.

Og denne titel er ikke kun en vigtig anerkendelse overfor flådekunder og firmabilsbrugere. Det er i lige så høj grad en god anbefaling i forhold til de private bilkøbere, da den kommer fra en jury bestående af folk, der hver dag kører mange kilometer og spenderer mange timer i deres firmabil.

Med ID.7 føler vi, at vi har en bil med de rette egenskaber til at sætte yderligere fart på den elektriske omstilling af firmaernes bilflåder. Nu glæder vi os til at få den ud til vores forhandlere og videre ud til kunderne fra starten af december måned.”

ID.7 er også i finalen til Årets Bil i Danmark 2024, og på hjemmebanen i Tyskland har ID.7 også gjort sig bemærket og er her blevet kåret til Årets Bil 2024.

Det er 18. gang, at organisationen Business Danmark og Jyllands-Posten kårer Årets Businessbil, og Volkswagen har tidligere vundet titlen tre gange med Passat.

ID.7 introduceres i første omgang med et fem-dørs karrosseri i en Pro-version med 77 kWh-batteri og en rækkevidde op til 618 km (WLTP). I løbet af sommeren 2024 udvides modelprogrammet med en Pro S -version med 86 kWh-batteri og en rækkevidde op til 700 km (WLTP), en Tourer-stationcar og en firehjulstrukket GTX-variant, der kommer i begge karrosserivarianter.

ID.7 har danmarkspremiere hos de danske Volkswagen-forhandlere søndag den 3. december kl. 11.-15.

Du kan læse mere om ID.7 her og se den komplette prisliste her.

* Feltet bestod af følgende biler: BMW i4, BYD Seal, Nio ET5, Hyundai Ionic6, Polestar 2, Tesla Model 3 (faceliftet version) og Xpeng P7.

ID.7 (77 kWh) 286 hk. Forbrug: 14,2-14,5 kWh/100 km. Rækkevidde: 618-607 km. Ladetid 10-80 % v. max-DC: 28 min. CO2-ejerafgift: kr. 390-370/halvår. Forbruget kan påvirkes af kørestil, vejrforhold og tilvalg af udstyr. Bilen er vist med ekstraudstyr.

Volkswagen har siden 2011 været det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2022 solgte mærket 17.141personbiler og 3.338 biler til erhvervslivet.

Volkswagen tog i 2020 hul på en ny elektrisk æra med introduktionen af ID.3. Den var bygget på MEB-platformen, der er udviklet specifikt til elbiler og som vil være rygraden i Volkswagen elektriske ID.-familie. I 2021 fulgte introduktionen af ID.4, en elektrisk SUV, der i samme år blev den mest solgte elbil i Danmark. I 2022 blev ID.5 introduceret og bidrog til, at Volkswagen med et salg på 5.210 biler blev det mest solgte mærke i elbilsegmentet med en markedsandel på 16,9 %.

Volkswagen præsenterede i 2021 deres ACCELERATE-strategi, der frem mod 2026 indeholder investeringer for 16 milliarder euro i e-mobilitet, hybriddrivlinjer og digitalisering.

I løbet af 2023 introducerer mærket nye elbiler som ID. Buzz og ID.7, og frem mod 2026 vil Volkswagen på verdensplan introducere 10 nye elbiler. Målet er at kunne tilbyde 100 % elektriske alternativer i alle de store volumensegmenter, og i 2030 skal elbiler udgøre 70 % af Volkswagens totale salg i Europa. I 2033 stopper Volkswagen produktionen af modeller med forbrændingsmotorer til det europæiske marked.

I 2022 udgjorde modeller med forbrændingsmotorer cirka 70 % af Volkswagens salg i Danmark, og her var det især modeller som Polo, Taigo, T-Cross og T-Roc, der sikrede Volkswagens førerposition.