På businessclass med Volkswagen: verdenspremiere på en ny generation Passat

På businessclass med Volkswagen: verdenspremiere på en ny generation Passat

• Passat er solgt i mere end 30 millioner eksemplarer på verdensplan, og nu står niende generation klar til at føre succesen videre
  • Fokus på et kraftfuldt, aerodynamisk design, høj kvalitet og et væld af nye tekniske funktioner
  • Nye plug-in-hybrid-drivlinjer med op til 100 km (WLTP*) elektrisk rækkevidde og DC hurtigopladning med op til 50 kW
  • Ny generation af førerplads med store digitale displays og infotainmentsystemer med intuitiv menuopbygning
  • Høj komfort takket være generøs plads, effektiv støjisolering, nye sæder og en nyudviklet adaptiv undervogn (ekstraudstyr)

50 år og 30 millioner styk Passat. For præcis 50 år siden blev Passat lanceret, og siden er modellen solgt i mere end 30 millioner enheder på verdensplan, hvilket gør det til den næstmest solgte Volkswagen – efter Golf og foran Boble. Ved verdenspremieren på IAA Mobility-messen i München (5. til 9. september 2023) vil Volkswagen præsentere de første fotos og fakta på den komplet nyudviklede Passat. Niende generation af Passat vil kun blive markedsført som stationcar, når den introduceres i første kvartal af 2024. Designet er stilrent og kraftfuldt – men også karakteristisk for en Passat og med tydelig Volkswagen design-DNA, selvom den har et nyt designudtryk fra alle vinkler. De tre nye innovative plug-in- og mild-hybrid-drivlinjer og fem turboladede benzin- og dieselmotorer er stærke, harmoniske og brændstoføkonomiske. Den støjsvage og rummelige Passat Variant leverer et højt niveau af kørekomfort og vil – som ekstraudstyr – kunne leveres med en nyudviklet adaptiv DCC Pro-undervogn og nye ergoActive sæder med pneumatisk trykpunktsmassage. Førerpladsen i Passat er helt nyudviklet, 100 % digital og intuitiv at betjene med fjerde generation af Volkswagens MIB-infotainmentsystemer. Den nye Passat kan også udstyres med et væld af avancerede assistentsystemer som Park Assist Pro og Travel Assist, der kan overtage og huske parkeringsmanøvrer eller delvis automatiser kørslen over lange afstande.

MQB evo-platform. Den seneste udviklingsfase fase af Volkswagens modulopbyggede platform (MQB evo) udgør et højteknologisk fundament for niende generation Passat. Fremtidige kunder vil drage nytte af de betydelige stordriftsfordele, der følger med brugen af den højteknologiske MQB-evo-platform. Det skyldes, at Passat byder på et væld af nye assistentsystemer, og udviklingsomkostningerne til disse fordeles på tværs af alle Volkswagen-koncernens MQB-baserede modeller. På denne måde demokratiserer Volkswagen nye innovative teknologier og gør dem tilgængelige for hundredtusindvis af bilister verden over.

Nye plug-in- og mild-hybrid-drivlinjer. Nogle af de tekniske højdepunkter i den nye Passat er to helt nye plug-in-hybriddrivlinjer (eHybrid) med en systemydelse på henholdsvis 204 hk (150 kW) og 272 hk (200 kW). Hvor forgængeren kørte med et 10,6 kWh-batteri, kører den nye Passat med et 19,7 kWh-batteri (nettokapacitet), og med de nye plug-in-hybrid-drivlinjer kan Passat nu nå en elektrisk rækkevidde på næsten 100 km (WLTP*). Denne afstand kan forvandle den nye Passat Variant til elbil i hverdagens pendlen. Ifølge en undersøgelse offentliggjort af Forbundsministeriet for Digitalisering og Transport i Tyskland, er 95 procent af alle køreture er kortere end 50 kilometer og 99 procent er kortere end 100 km. Disse ture kan nu køres udelukkende på strøm med en Passat Variant eHybrid. Derudover sikrer den effektive kombination af en elektrisk elmotor og ny turboladet 1,5 TSI evo2-benzinmotor med automatisk cylinder-deaktivering en samlet rækkevidde op til cirka 1.000 km. Nyt er, at Passat eHYbrid kan lade med op til 11 kW AC og hurtiglade med op til 50 kW DC.

Passat vil også for første gang blive tilbudt med 48V-mild-hybrid-drivlinje (1,5 eTSI) med 150 hk (110 kW). To 2,0 TSI-turbobenzinmotorer med 204 hk (150 kW) og 265 hk (195 kW) samt tre 2,0 TDI-turbodieselmotorer med 122 hk (90 kW), 150 hk (110 kW) og 193 hk (142 kW) fuldender udvalget af drivlinjer. En automatisk og effektiv DSG-gearkasse er standard på alle versioner. Passat med 265 hk 2,0 TSI og 193 hk 2,0 TDI kommer standardudstyret med det intelligente 4MOTION-firehjulstræk, mens alle de øvrige versioner af Passat Variant kører med forhjulstræk.

Nyudviklet MIB4-infotainment og adaptiv DCC Pro-undervogn. Volkswagen har fuldstændig redesignet interiøret. Særligt iøjnefaldende er kombinationen af overskuelige digitale displays – stilfuldt, funktionelt og progressivt. Det tekniske fundament udgøres af MIB4: den nyeste generation af infotainmentsystemer, der kommer med intuitiv betjening, systematisk designet til at imødekomme Volkswagen-kundens ønsker.

Den adaptive DCC Pro-undervogn repræsenterer et nyt niveau indenfor denne teknologi i dette segment; dens spændvidde mellem maksimal køredynamik og det højeste niveau af affjedringskomfort sætter ny standard i dette segment. De nyudviklede ergoActive Plus-forsæder med pneumatisk 10-kammer trykpunktsmassagefunktion tilbyder fantastisk rejsekomfort. 50 mm længere akselafstand og 50 mm mere benplads ved bagsædet, et stort bagagerum på op til 1.920 liter og nye massagesæder lånt fra Touareg gør Passat Variant velegnet som en fantastisk all-rounder til arbejdsliv og fritid.

Wellness ombord. Passat Variant er den ideelle familie- og firmabil til de lange ture takket være samspillet mellem imponerende rummelighed, et interiør udført i materialer af høj kvalitet, intuitiv betjening af alle funktioner, høj siddekomfort og lavt støjniveau under kørslen. Med den nye generation af den store bestseller har Volkswagen endnu en model i sit sortiment, der sprænger klassen og levere kvaliteter på et højere niveau.

*Foreløbige værdier. Rækkevidde bestemt på den rullefelt i overensstemmelse med Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) i den mest rækkevidde gunstige udstyrsvariant af Passat Variant med et netto batterienergiindhold på 19,7 kWh. De faktiske WLTP-værdier kan variere afhængigt af udstyret. Den faktiske rækkevidde, der opnås under virkelige forhold, varierer afhængigt af kørestil, hastighed, brug af komfortfunktioner eller ekstraudstyr, udetemperatur, antal passagerer/last og topografi