Tiguan er den mest solgte SUV i Europa og har rundet 6 producerede enheder

Tiguan runder 6 millioner enheder og blev den mest solgte Volkswagen i 2019

• Tiguan på toppen: Det er blevet den mest succesfulde model i Volkswagen-koncernen og den mest solgte SUV i Europa
  • Støt stigende produktion: Siden introduktionen af den første Tiguan i 2007 har Volkswagen øget den årlige produktion fra 120.000 til 911.000 styk
  • 2.495 enheder pr dag: Sidste år rullede en helt ny Tiguan af samlebåndet hvert 35. sekund i en Volkswagens fabrikker i Tyskland, Rusland, Kina og Mexico

En global bestseller sætter endnu en ny rekord: i foråret 2020 rundede Volkswagen Tiguan 6 millioner producerede enheder. I alt blev der alene i 2019 produceret 910.926 enheder af Tiguan, hvilket gør det til den bedst sælgende model både for Volkswagen-mærket og for hele koncernen. Tiguan kan købes i 80% af alle lande på jorden, og det er den mest succesrige SUV på markedet i Europa og en af de tre mest populære SUV’er i verden.

I 2019 rullede der en ny Tiguan af samlebåndet hvert 35. sekund i en af Volkswagens fire Tiguan-fabrikker. Den høje produktionshastighed afspejler den hurtige udvikling af Tiguan-modellen. Den første generation af Tiguan havde verdenspremiere på det internationale motor show (IAA) i Frankfurt tilbage i 2007, og senere samme år introduceredes modellen på det europæiske marked. Siden da er efterspørgslen på Volkswagens første kompakte SUV skudt i vejret. I 2008 producerede Volkswagen mere end 150.000 enheder af Tiguan, der kunne bestilles med firehjulstræk eller forhjulstræk. I Tyskland var efterspørgslen enorm fra dag 1, og Tiguan blev udråbt til at være den mest succesrige introduktion af en ny SUV-model, men den blev også hurtigt en populær vare i resten af verden. Med den alsidige og velkørende Tiguan havde Volkswagen en SUV, der opfyldte kundernes krav til en moderne og kompakt SUV. I 2011 blev en gennemgribende opdateret version af bestselleren præsenteret, hvilket løftede efterspørgslen til nye højder, og Tiguan rundede for første gang en årlig produktion på 500.000 enheder.

Anden generation af Tiguan introduceres i april 2016, og den var baseret på MQB-platformen (Modular Transverse Toolkit), hvilket betød en markant ændring på samtlige parametre. Designet var præget af mere dynamiske proportioner, interiøret var betydeligt mere rummeligt på grund af den ekstra akselafstand og nye assistentsystemer forbedrede bilens aktive sikkerhed.

I 2017 udvidedes modelprogrammet med introduktionen af endnu en Tiguan-model, der på det Europæiske marked fik efternavnet Allspace – en XL-version med en 110 mm forlænget akselafstand, op til syv sæder og et skræddersyet design. Den nye Allspace gav et markant løft i efterspørgslen, og i dag udgør den 55 % af Tiguan-salget på verdensplan. I Amerika sælger Volkswagen udelukkende Tiguan i den lange version. Også på det kinesiske marked nyder modellen stor succes og sælges her med navnet Tiguan L. I oktober 2019 tilføjede Volkswagen en plug-in hybrid-drivlinje til udvalget af motorer, der er tilgængelige for den kinesiske Tiguan L.

Tiguan fremstilles i øjeblikket på fire Volkswagen-fabrikker fordelt på fire tidszoner, hvilket sikrer, at der næsten døgnet rundt produceres en Tiguan et eller andet sted i verden. Versionen med en normal akselafstand (NWB) produceres på Volkswagens fabrik i Wolfsburg, Tyskland, til markederne i Europa, Afrika, Asien og Stillehavsregionen. Kaluga-fabrikken, der ligger 170 kilometer sydvest for Moskva, producerer Tiguan NWB til det russiske marked og til nabolande i Centralasien. I Shanghai fremstiller Volkswagen Tiguan L med en lang akselafstand (LWB) til det kinesiske marked. I den mexicanske by Puebla produceres LWB-versionerne af Tiguan til Nord- og Sydamerika og til lande i Europa, Afrika, Asien og Stillehavsregionen.

I løbet af to generationer har Tiguan udviklet sig til at være en af de mest succesrige SUV’er i verden. I løbet af denne periode er det blevet en af vigtigste volumenmodeller for Volkswagen-mærket og koncernen. Volkswagen er i disse dage ved at lægge sidste hånd på det næste kapitel i succeshistorien om Tiguan. Det omfatter en større teknisk og visuel opdatering her i 2020, hvor et af højdepunkterne vil være introduktionen af en ny version med en plug-in-hybrid-drivlinje (PHEV) til det Europæiske marked. Nedtællingen er fuld gang ...

Find mere information om Tiguan her og en prisliste for Tiguan og Tiguan Allspace

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2019 solgte mærket 31.107 personbiler og 5.482 biler til erhvervslivet. De seneste år har det især været mikrobilen up!, der er blevet danskernes favorit, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Hos Volkswagen arbejder vi ud fra målsætningen om at skabe landets mest tilfredse kunder, der skal have kvalitetsprodukter og god service til fair priser. Volkswagen Danmark har ca. 40 ansatte og Mads Nør Lauvring er direktør for Volkswagen Personbiler og Ib Jakobsen for Volkswagen Erhvervsbiler. Volkswagen er en del af Skandinavisk Motor Co., hvor Ulrik Drejsig er administrerende direktør.