Volkswagen er Danmarks stærkeste bilmærke ifølge ny YouGov-analyse

Volkswagen er Danmarks stærkeste bilmærke ifølge ny YouGov-analyse

Til trods for at Volkswagen har haft et ekstraordinært fokus på elektrificeringen af modelprogrammet og har oplevet udfordringer med denne omstilling, er mærket for andet år i træk kåret som Danmarks mest foretrukne bilbrand af det uafhængige analyseinstitut YouGov.

Volkswagen, Mercedes-Benz og Volvo. Sådan ser top tre ud i en ny rangering offentliggjort af YouGov, som viser danskernes foretrukne bilbrands. Det er andet år i streg, at Volkswagen placerer sig i toppen. I analysen fra YouGov er bilmærkerne vurderet ud fra seks forskellige imageparametre. Kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed.

Dansk biltop

Hos Volkswagen Danmark er der stor tilfredshed med resultatet, men nyheden er også modtaget med ydmyghed, da der de seneste år har været et ekstraordinært stort fokus på den grønne omstilling og transformationen til el. En ny epoke i Volkswagens historie.

”Efter et år hvor corona-nedlukinger og mangel på mikrochips har lagt mange hindringer i vejen, er jeg positivt overrasket over, at vi fortsat kan placere os i toppen over de stærkeste brands herhjemme. Vi har i de sidste år haft fokus på elektrificeringen af den danske bilflåde, og når vi snakker om så stor en transformation, vil der være udfordringer. Samtidig skal det hele foregå i et tempo, hvor vi fortsat anderkender og prioriterer at have alle typer af biler til den brede målgruppen af danskerne uafhængigt af alder, geografi, økonomi og behov,” siger Michael Ebeling, adm. direktør i Volkswagen Danmark.

Danskerne har valgt

Volkswagen er Danmarks største bilbrand, men det er ikke ensbetydende med, at man automatisk placerer sig øverst på imageskalaen. Michael Ebeling er i den forbindelse ærlig omkring, at der har været et par bump på vejen for Volkswagen.

”Vi er åbne omkring, at vi har været udfordret på forskellige områder det seneste år. Men heldigvis understreger den nye undersøgelse, at danskerne vurderer os på flere parametre. Danskerne har vurderet os på den retning, vi har lagt ud for fremtidens mobilitet, og her tror jeg, at de - også for dem der endnu ikke kører elbil eller plug-in - har bemærket, at vi går forrest i den grønne omstilling af bilismen i Danmark,” siger Michael Ebeling.

Fremtiden er startet

Volkswagen har en vision om at elektrificere hele modelprogrammet inden for få år og forventer, at 70 % af salget i 2030 vil være 100 % elektriske biler. Volkswagen Group har underskrevet Paris-aftalen, hvor de forpligter sig til at være CO2-neutrale i 2050. Fremtiden ser altså grøn ud, og det stiller endnu større krav til, hvordan man arbejder med sit brand.

”Fremtiden for bilbranchen og Volkswagen er sat. Vi arbejder hver dag på, hvordan vi kan drive den grønne omstilling bedre frem. Og det er klart, at når vi tager det standpunkt, så er Volkswagens brand anderledes end for 50 år siden, og derfor ligger der en opgave i at pleje det og sikre sig, at forbrugerne er med på rejsen,” siger Michael Ebeling.

Data er indsamlet fra 1. februar 2021 til 31. januar 2022, og undersøgelsen udkommer en gang årligt af analyseinstituttet YouGov.

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2021 solgte mærket 19.513 personbiler og 4.594 biler til erhvervslivet. De seneste år har Volkswagen kørt en modeloffensiv indenfor SUV-segmentet med introduktionen af succesfulde modeller som T-Cross, T-Roc, Tiguan og Touareg, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Volkswagen tog hul på en ny epoke med den nye ID.3 elbil, der agerer spydspids i mærkets omfattende satsning indenfor e-mobilitet. ID.3 er starten på en helt ny familie af elbiler, der med tiden ville dække mange forskellige segmenter.