Volkswagen Erhvervsbiler har elektrisk succes

Volkswagen Erhvervsbiler har elektrisk succes

Introduktionen af ID. Buzz Cargo har sat fart i den elektriske omstilling af erhvervslivets flåder af varebiler. ID. Buzz Cargo er den mest solgte elektriske varevogn* i Danmark og sammen med van-versioner af ID.4 har Volkswagen Erhvervsbiler lagt sig i spidsen i det elektriske segment.

Elektrificeringen af erhvervslivets flåder af varebiler kom senere i gang, end det var tilfældet for personbilerne, og udvalget af elektriske varebiler har været begrænset. Men i 2023 er der kommet mange nye og mere velegnede elektriske varebiler til, og det elektriske segment er steget fra 5,8 % i 2022 til 10 % i 2023 (ÅTD)*. En af de nye elektriske varebiler, der er med til at trække elektrificeringen af erhvervslivet i gang, er ID. Buzz Cargo, der blev lanceret i starten af 2023 og rullede ind på det danske marked med prestigefyldte titler i varerummet såsom Årets Internationale Varebil 2023 og Årets Varebil i Danmark 2023. ID. Buzz Cargo blev lovprist af pressen for sin kombination af god rækkevidde og ladeevne, imponerende komfort og ikke mindst sit cool design. Det viste sig også at være en vindende cocktail af egenskaber i forhold til det danske erhvervsliv, der har taget ID. Buzz Cargo til sig, så det nu er den mest solgte elektriske varebil i Danmark med en markedsandel på næsten 17 % (ÅTD)*.

Direktør for Volkswagen Erhvervsbiler, Ib Jakobsen, glæder sig over den succesfulde introduktion af ID. Buzz Cargo på det danske marked:

”Titler som Årets Varebil både i Danmark og Europa gav et forvarsel om, at vi havde et godt og unikt produkt i ID. Buzz Cargo. Det bliver nu bekræftet med det fine salg og fortsatte høje efterspørgsel på ID. Buzz Cargo. Den har ramt rent, og det er en meget bred vifte af virksomheder, der har taget ID. Buzz Cargo ind i deres flåde. I første omgang har det været mindre virksomheder, der har brug for en eller to biler, men i takt med at produktionen er kommet op i gear, og vi derfor kan levere bilerne hurtigt, mærker vi en meget stor interesse for ID. Buzz Cargo fra store flådekunder. Og ID. Buzz Cargo’s succesfulde lancering er kun starten. Vi har også stor succes med vores ID.4 Van, og næste år introducerer Volkswagen Erhvervsbiler en ny fuldelektrisk Transporter, og dermed kan vi dække et større behov i forhold til den del af erhvervslivet, der har sat kursen mod elektrificering.”

Sælgere i Volkswagens Erhvervscentre har egentlig mærket erhvervslivets efterspørgsel efter elektriske varebiler i længere tid, men infrastruktur og varebiler, der kunne opfylde krav og behov har bare ikke været der før nu. Thomas Rosenberg fra Volkswagen Højbjerg fortæller:

”Vi oplever en stor interesse og en markant stigning i efterspørgslen på elektriske varebiler. Det er tydeligt, at vores kunder søger, hvilke muligheder de har for at bidrage til den grønne omstilling. Og interessen for ID. Buzz Cargo kommer fra alle typer virksomheder. Lige fra mindre tømrervirksomheder til de store entreprenører. Spændet er bredt, hvilket understreger de mange anvendelsesmuligheder bilen har.”

Hos Volkswagen ErhvervsCenter i Slagelse har erhvervschef Alexander Lyhne Christensen også mærket Buzz-effekten. Også her kommer kunderne fra meget forskellige brancher som tømrer, landinspektører, anlægsgartnere, elinstallatører og kommuner. Den elektriske omstilling kræver mere rådgivning end på dieseldrevne varebiler, men han oplever også, at mange erhvervskunder egentlig er forberedt på, hvad det eventuelt kræver at skifte til en elektrisk varebil:

”Jeg oplever, at virksomhederne virkelig gerne vil denne her bil, og at de skræddersyer arbejdsprocesser og forbereder medarbejdere, så den elektriske omstilling sker så gnidningsfrit som muligt. Og vi har fået virkelig positive tilbagemeldinger på ID. Buzz Cargo. De kunder, der virkelig kører mange kilometer i arbejdsdagen, fortæller, at de er mindre trætte eller udmattede, når de er skiftet til en elektrisk varebil. Udover den gode kørekomfort, bidrager de nyeste assistentsystemer også til en mere afstressende kørsel.

Jeg oplever også, at rækkeviddeangsten hurtigt fortager sig, når de først har oplevet, hvor langt ID. Buzz Cargo kan køre, hvor hurtigt den kan tanke en masse strøm (op til 170 kW DC), og hvor god ladeinfrastrukturen efterhånden er blevet. Og så bliver de voldsomt overraskede over de økonomiske fordele ved skiftet til en elektrisk ID. Buzz Cargo.”

Kompakt uden på – stor indeni

ID. Buzz Cargo er den første model fra Volkswagen Erhvervsbiler, der fra bunden af er udviklet som elbil. Den har en meget lang akselafstand på 2.988 mm, hvilket er ca. det samme som for den aktuelle T6.1 Transporter, men ID. Buzz er med en længde på 4.712 mm hele 19 cm kortere end en T6.1 med samme akselafstand. Alligevel har den en usædvanlig lille vendediameter på kun 11,1 m, hvilket er det samme som for en Golf.

ID. Buzz Cargo er seks centimeter kortere end en Passat Variant, men den har alligevel et stort varerum på 3,9 m3, hvor der er plads til eksempelvis to europaller. Den tilladte totalvægt for ID. Buzz Cargo er 3.000 kg, og den maksimale nyttelast er 650 kg, og de må trække op til 1.000 kg. Adgangen til varerummet sker gennem en højtåbnende bagklap eller en skydedør i passagersiden, men den kan også bestilles med en ekstra skydedør i venstre side og dobbeltdøre i stedet for bagklap.

Elektrisk køreglæde – 204 hk på bagakslen

ID. Buzz Cargo kører med et 77 kWh (brutto 82 kWh) højvolts-litium-ion-batteri, der leverer strøm til en 204 hk/310 Nm stærk elmotor, der er integreret i bagakslen og trækker på baghjulene. ID. Buzz Cargo byder på en rækkevidde op til 415 km, og den kan ved en DC-lynoplader lade med op til 170 kW og lade fra 5 til 80 % strøm på kun 30 minutter under optimale betingelser.

ID. Buzz Cargo Comfort koster fra 329.995 kr. ekskl. moms., og en ID. Buzz Cargo Pro koster fra 359.995 kr. og kommer bla. meget andet med udstyr som LED-Matrix-forlygter, Discover Pro med navigation, Førerassistentpakke Plus med Travel Assist og vognbaneskifteassistent.

*ÅTD. Kilde: bilstatistik.dk