Lisa Ekstrand (Vestas), Lars Krause (VW CV), Henrik Andersen (Vestas) und Carsten Intra (VWCV) (fra venstre mod højre)

Volkswagen Erhvervsbiler og Vestas indgår samarbejde om elektrisk mobilitet

- Tæt samarbejde mellem Volkswagen Erhvervsbiler og Vestas med et klart fokus på bæredygtig mobilitet

- Vestas vil benytte over 100 ID. Buzz Cargo som servicebiler

- En milepæl på vejen mod elektrificering af serviceflåden hos verdens førende virksomhed inden for bæredygtige energiløsninger

Volkswagen Erhvervsbiler og Vestas Wind Systems, som er globalt førende inden for bæredygtige energiløsninger, styrker deres strategiske samarbejde yderligere. Volkswagen Erhvervsbilers CEO, Carsten Intra, og Lars Krause, som er øverste chef for salg og marketing, mødtes med Vestas CEO Henrik Andersen og hans team for at udarbejde en plan for udviklingen af dette samarbejde. Ud over anvendelsen af den fuldelektriske ID. Buzz Cargo i Vestas’ serviceflåde aftalte de to virksomheder også at samarbejde om elektrificerede transportløsninger i fremtiden for at sætte yderligere skub i CO2-reduktionen af Vestas’ serviceflåde.

Vestas har bestilt over 100 eksemplarer af ID. Buzz Cargo til levering i 2023. De første biler blev taget i drift i februar 2023 og anvendes til servicering og vedligeholdelse af Vestas’ vindmøller i Danmark og Nordtyskland. I de kommende måneder vil flere europæiske lande som fx Frankrig og Spanien følge efter. Med en målsætning om at være en CO2-neutral virksomhed i 2030 er Vestas i gang med at omstille sin egen flåde ved at anvende den 100 % elektriske ID. Buzz Cargo. Christian Venderby, som er Executive Vice President, Service hos Vestas udtaler: ”Hos Vestas har vi forpligtet os til at blive CO2-neutrale i vores egne aktiviteter i 2030 uden brug af kompensationer. For at nå denne målsætning er det helt afgørende, at vi ikke kun gør vores forretning, som den kører i dag, CO2-neutral, men også integrerer nul-emissions-aktiviteter i vores skalerbare omstilling. Partnerskaber med brancheførende virksomheder som fx Volkswagen Erhvervsbiler er helt afgørende for at understøtte denne skalerbare omstilling, når det gælder bæredygtighed, og vi er stolte af dette samarbejde om at opbygge en CO2-neutral serviceforretning, som kan vokse sideløbende med energiomstillingen.”

Carsten Intra, Volkswagen Erhvervsbilers CEO, understreger: ”Hos Volkswagen Erhvervsbiler har vi en målsætning om aktivt at bane vejen for elektrisk mobilitet. Det omfatter vores egen produktion og dens logistikkæder, men også vores partnerskab med førende leverandører af bæredygtige løsninger fra andre økonomiske sektorer. Med vores elektriske ID. Buzz Cargo og services inden for bæredygtig, miljøvenlig mobilitet tilbyder vi en vigtig hjørnesten til Vestas’ arbejde. Samtidig giver samarbejdet os en masse viden om kravene til vores biler. Vestas, som blev udnævnt til den mest bæredygtige virksomhed i verden i 2022 af Corporate Knights, er derfor den ideelle partner for os.”

Ib Jacobsen, direktør for Volkswagen Erhvervsbiler i Danmark tilføjer: ”Vi er stolte over af at indgå i et partnerskab med en global virksomhed som danske Vestas, der er førende i bæredygtige energiløsninger. Det er naturligvis stort for os, at flåden af ID. Buzz Cargo bliver en del af Vestas rejse mod målet om at blive en CO2-neutral virksomhed i 2030.”

ID. Buzz Cargo har fået en succesfuld start og har modtaget mange lovprisninger og titler som fx Årets Internationale varebil 2023 og Årets Varebil i Danmark 2023. Ib Jakobsen kan også se tilbage på en succesfuld lancering af ID. Buzz Cargo på det danske marked: ”Den har fået en fantastisk modtagelse i Danmark, hvor interessen og efterspørgslen fra erhvervslivet har været stor siden introduktionen i januar. Allerede efter seks måneder på markedet, er ID. Buzz Cargo den mest solgte fuldelektriske varevogn i Danmark (ÅTD*) og har en markedsandel på næsten 20 % i segmentet for fuldelektriske varebiler.”

Om Vestas
Vestas er energisektorens globale partner, når det gælder bæredygtige energiløsninger. Vestas konstruerer, fremstiller, monterer og servicerer onshore- og offshore-vindmøller over hele verden, og med over 166 GW vindmøller i 88 lande har virksomheden installeret mere vindkraft end nogen anden. Med virksomhedens brancheførende smart data-løsninger og enestående mere end 146 GW vindmøller, der skal serviceres, anvender man data til at fortolke, prognosticere og udnytte vindressourcer og levere de allerbedste vindkraftløsninger. Sammen med virksomhedens kunder leverer Vestas’ over 28.000 medarbejdere energiløsninger til hele verden, så der kan produceres strøm til en lys fremtid.

*Kilde: Dansk bilstatistik