Volkswagen hjemkalder den nuværende generation af Polo grundet problemer med selelås på bagsædet

• En teknisk løsning er fundet
  • Hjemkaldelse af biler påbegyndes indenfor de kommende uger
  • Sikkerhed har topprioritet for Volkswagen

Volkswagen har konstateret, at den nye Polo (modelår 2018) har et teknisk problem med låsemekanismen til en af bagsædeselerne. I sjældne situationer – så som ved pludselige og hurtige vognbaneskifte med fem passagerer ombord, og når bagsædets midterste og venstre siddeplads benyttes på samme tid – er der risiko for, at selelåsen til den venstre sele udløses og løsner selen. Hos Volkswagen har sikkerhed topprioritet, og man har fundet en teknisk løsning, der vil afhjælpe problemet: De berørte biler vil blive udstyret med en anden type selelås.

Volkswagen Polo lever op til alle gældende sikkerhedskrav og er sikker at køre i, men Volkswagen anbefaler sine kunder ikke at benytte bagsædets midterste plads, før bilen er udstyret med en ny selelåsemekanisme. Volkswagen er i kontakt med de relevante myndigheder med henblik på at få den endelige godkendelse til at implementere denne løsning i nuværende såvel som i fremtidige biler.

Indenfor de kommende uger vil Volkswagen påbegynde en hjemkaldelse af de berørte biler. Kunderne vil modtage et brev, så de kan lave en aftale med en Volkswagen servicepartner. Kunderne friholdes for omkostninger i forbindelse med kontrol af selelåsen på bagsædet såvel som monteringen af den nye selelås. Antallet af berørte biler på det danske marked er 3.314.

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2017 solgte mærket 29.564 personbiler og 5.266 biler til erhvervslivet. De seneste år har det især været mikrobilen up!, der er blevet danskernes favorit, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Hos Volkswagen arbejder vi ud fra målsætningen om at skabe landets mest tilfredse kunder, der skal have kvalitetsprodukter og god service til fair priser. Volkswagen Danmark har ca. 40 ansatte og Mads Ries Lauvring er direktør for Volkswagen Personbiler og Ib Jakobsen for Volkswagen Erhvervsbiler. Volkswagen er en del af Skandinavisk Motor Co., hvor Ulrik Drejsig er administrerende direktør.

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2021 solgte mærket 19.513 personbiler og 4.594 biler til erhvervslivet. De seneste år har igangsat en modeloffensiv indenfor SUV-segmentet med modeller som T-Cross, T-Roc, Tiguan og Touareg, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Volkswagen tager hul på en ny epoke med den nye ID.3 elbil, der bliver spydspids i mærkets omfattende satsning indenfor e-mobilitet. ID.3 er starten på en helt ny familie af elbiler, der med tiden ville dække mange segmenter.