ID.4 Pro 4MOTION leverer både optimalt vejgreb og dynamiske præstationer.

Volkswagen udvider ID.4-serien med endnu en firehjulstrukket version

• ID.4 Pro Performance tilbydes nu med dual-motor firehjulstræk side om side med ID.4 GTX 4MOTION
  • To elmotorer giver en systemeffekt på 265 hk og en rækkevidde op til 517 kilometer (WLTP)
  • I dårligt vejr og kuperet terræn byder den nye variant på et effektivt firehjulstræk, der sikrer bedre vejgreb under alle kørselsforhold
  • ID.4 Pro 4MOTION koster fra 414.995 kr. og kan leveres fra 4. kvartal 2022.

Volkswagen tilføjer endnu en version med dual-motor firehjulstræk til ID.4-modelprogramet med introduktionen af den nye ID.4 Pro 4MOTION. Modellen er baseret på ID.4 Pro Performance, men 4MOTION-versionen kommer med en systemeffekt på 265 hk og leverer både mere motorkraft og bedre vejgreb. ID.4 Pro 4MOTION kan bestilles nu til priser fra 414.995 kr.

Takket være en ekstra elmotor integreret i forakslen overfører den nye og stærkere variant af Pro-modellerne effektivt motorkraften til vejen ved hjælp af et avanceret firehjulstræk. “Med ID.4 Pro 4MOTION imødekommer vi kundernes ønsker og krav om en ekstra model med firehjulstræk. Den placerer sig præcis mellem de effektive og komfortable ID.4-modeller med baghjulstræk og topmodellen ID.4 GTX 4MOTION,” forklarer Silke Bagschik, salgs- og marketingchef for ID.-familien.

Firehjulstrækteknologien i ID.4 Pro 4MOTION forbedrer trækkraften og gør det derfor muligt at opnå endnu bedre køredynamik. Den nye model med dual-motor-firehjulstræk er også et effektivt køretøj til at trække mindre campingvogne eller trailere. Takket være firehjulstræksystemet øges den maksimalt tilladte anhængervægt (med bremser) på ID.4 Pro 4MOTION med 200 kg til 1.400 kg ved 8 % hældning sammenlignet med den baghjulstrukne Pro Performance-version.

To motorer og træk på alle fire.

Med to elmotorer, en samlet systemeffekt på 265 hk og et effektivt dual-motor-firehjulstræk accelererer ID.4 Pro 4MOTION fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Elmotoren på bagakslen yder 204 hk og er den primære drivkraft ved normal kørsel. Den har et aksialt parallelt layout med en puls-inverter og en gearkasse med én hastighed. Fordelene ved synkronmotoren omfatter dens høje effekt, høje effektivitet og konstante udgangseffekt over et bredt omdrejningsfelt. Forakslen drives af en asynkronmotor, der også har en pulsomformer. Denne motor yder en effekt på 109 hk/80 kW. Asynkronmotorer er kendetegnet ved deres lave modstadstab og evne til i kort tid at køre med overbelastning. Denne slags elmotorer er derfor ideel til brug som en boosterenhed, der kan aktiveres midlertidigt.

ID.4 Pro 4MOTION er udstyret med et 77 kWh batteri (netto) og har en rækkevidde på op til 517 kilometer (ifølge WLTP). Tophastigheden er begrænset til 180 km/t ligesom for ID.4 GTX 4MOTION. Som med de andre ID.4-modeller er den maksimale ladeevne på 135 kW, og ved lynopladning kan batteriet oplades fra 5 til 80 % (SOC) på 36 minutter, hvilket giver yderligere 337 kilometer rækkevidde (WLTP).

Den 4,58 meter lange ID.4 er – ligesom de øvrige ID.–modeller – bygget på Volkswagens MEB-platform, der er udviklet specifikt til elbiler. Konstruktionen giver mulighed for at pakke elmotorer og det 77 kWh store batteri sådan, at man kan skabe et såkaldt Open Space-interiør, der på rummelighed matcher SUV’er i klassen over ID.4. Afhængigt af bagsæderyglænenes position kan bagagerummet rumme fra 543 til 1.575 liter. ID.4 kommer udstyret med ID. software 3.0 og de nyeste innovative førerassistentsystemer, der for nyligt opnåede topkarakter i Euro NCAP’s krævende testprogram.

Den nye ID.4 Pro 4MOTION koster fra 414.995 kr. og kan bestilles nu med levering i 4. kvartal.

Gennem lang tid har Volkswagen – ligesom den øvrige del af bilbranchen – været udfordret på flere områder, der har resulteret i lange og usikre leveringstider. Volkswagens ID.-modeller er hidtil blevet produceret på Zwickau-fabrikken, men i maj måned startede produktion af ID.4 op på Emden-fabrikken, der normalt har produceret Passat. Volkswagen starter ligeledes også produktion af ID.4 op i USA, der udelukkende skal dække det amerikanske marked, hvilket frigør produktionskapacitet af ID.4 på de europæiske fabrikker. Den ekstra produktion og en bedring i leverancer af mikrochip betyder, at situationen omkring leveringstider er inde i en positiv udvikling, og at Volkswagen nu kan levere ID.4 fra starten af 4. kvartal afhængig af bilens specifikationer.

Se den komplette prisliste på ID.4-modelprogram

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2021 solgte mærket 19.513 personbiler og 4.594 biler til erhvervslivet. De seneste år har Volkswagen kørt en modeloffensiv indenfor SUV-segmentet med introduktionen af succesfulde modeller som T-Cross, T-Roc, Tiguan og Touareg, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Volkswagen tog hul på en ny epoke med den nye ID.3 elbil, der agerer spydspids i mærkets omfattende satsning indenfor e-mobilitet. ID.3 er starten på en helt ny familie af elbiler, der med tiden ville dække mange forskellige segmenter.