Volkswagen viser ny Golf GTI Clubsport

Volkswagen viser ny Golf GTI Clubsport

Volkswagen har netop løftet sløret for en ny GTI-jubilæumsmodel med 265 hestekræfter, der skal markere den legendariske Golf GTIs 40-års jubilæum næste år.

I starten af 2016 er det hele 40 år siden, at Volkswagen vækkede den allerførste Golf GTI til live. Det fejrer Volkswagen ved at bringe den stærkeste og hurtigste Golf GTI til dato på markedet. Golf GTI Clubsport, der får verdenspremiere på Frankfurt Motorshow IAA i næste uge.

Det er i Volkswagen-regi en lang tradition for GTI-jubilæumsmodeller, således blev ikonet GTI fejret med specialmodeller både ved 20-, 25-, 30- og 35-års jubilæerne. Den nyeste jubilæumsmodel har hele 265 hk og har dermed 35 heste mere end den hidtil stærkeste Golf GTI. Men ikke nok med det, v.h.a. føreren af Golf GTI Sportclub, kan via en boost funktion optimere ydelsen ca. 10 %, så Clubsport i ca. 10 sekunder yder hele 290 hk. Boostfunktionen aktiveres, når speederen trædes helt i bund.

Golf GTI Clubsport når 100 km/t på blot 6.0 sekunder og vælger man Clubsport med DSG-gearet sker 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Hvor effektiv Volkswagen har gjort Golf GTI Clubsport siger forbrugstallene lidt om: med manuelt gear kører bilen 14,5 km/l i gennemsnit og har man valgt DSG-gearet kører Clubsport 14,9 km på en liter benzin. Men det er ikke blot ydelsen, som Volkswagen har modificeret i jubilæums-GTI´en design, interiør og udstyrsniveauet er også blevet ændret væsentligt.
Den nye Golf GTI Clubsport er lakeret i ”oryx white” og som effektfuld kontrast er taget lakeret sort. Volkswagens designere har givet Clubsport en helt ny for-kofanger, nye sideskørter, ny diffusor, ny hækspoiler og givet GTI Clubsport nye eksklusive 18” letmetalfælge, så man allerede ved første blik, kan se, at GTI Clubsport adskiller sig væsentligt fra den ”almindelige” Golf GTI.
Golf GTI Clubsports silhuet er stærkt inspireret af ur-GTI´en. Den originale GTI havde en sort stribe hen langs siden mellem hjulene på højde med kofangerne. Denne stribe pryder nu også Golf GTI Clubsport, som en hyldest til 76´er GTI´en og med ordet ”Clubsport” tilføjet. Som yderligere e lille detalje, har man lakeret sidespejlskapperne i sort. Golf GTI Clubsport har fået en markant større tagspoiler end den aktuelle GTI. Mellem det sorte tag og tagspoileren er der en smal stribe lufter og tagspoileren strækker sig op over bilens taglinje. Også nederste del af Clubsports bagpart er blevet individualiseret af de tyske designere: den nydesignede diffusor er holdt i højglanssort, hvori de ligeledes nydesignede og forkromede udstødningsrør er perfekt integrerede. Golf GTI Clubsports LED-baglygter er holdt i dyb møkerød grafik.

Til enhver GTI hører en håndfuld elementer, der er helt obligatoriske: sportsæder med det velkendte skotskternede GTI-mønster, røde stikninger på sæder, rat, gearstang etc., en golfbold i toppen af gearstangen og naturligvis den sorte taghimmel – Men Volkswagen har givet alle disse GTI-elementer et ekstra twist hos GTI Clubsport. Fx har jubilæumsmodellen dybe, skål-formede sportssæder, der er prydet med et bikube-mønster i ryglænet, der ligeledes har fået et GTI-logo indarbejdet. Sikkerhedsselerne har fået den legendariske røde linje, der altid pryder GTI´ernes frontdesign, vævet ind. Man har givet Golf GTI Sportclub en række dekorative features, der danner et meget sportsligt indtryk i kabinen: sportsrattet er beklædt med alcantara og bl.a. GTI-emblem og de klassiske røde stikninger, ligeledes er gearstangen beklædt med alcantara og Clubsport har fået indstigningslister, indgraveret med røde GTI-logoer. Volkswagen har også givet dørene, midterkonsollen og instrumentpanelet et mere eksklusivt look med designet ”Honeycomb 40” – så alt i alt er Golf GTI Clubsport en rigtig honningkrukke at gå på opdagelse i for enhver bilelsker. Golf GTI Clubsport kan opleves på biludstillingen i Frankfurt, der åbner for offentligheden d. 17. september og forventes til Danmark i løbet af 2016.

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2014 solgte mærket 23.000 over personbiler og 4.600 biler til erhvervslivet. De seneste år har det især været mikrobilen up!, der er blevet danskernes favorit, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Hos Volkswagen arbejder vi ud fra målsætningen om at skabe landets mest tilfredse kunder, der skal have kvalitetsprodukter og god service til fair priser. Volkswagen Danmark har ca. 40 ansatte og er en del af Skandinavisk Motor Co., der står for importen af Volkswagen erhvervs- og personbiler, Audi, SEAT og Skoda. Vi har hovedsæde i Brøndby og på landsplan er vi ca. 1.300 ansatte i Skandinavisk Motor Co. hvis administrerende direktør er Ulrik Schönemann.