2019 giver Volvo sit bedste resultat nogensinde i første halvår

Pressemeddelelse   •   Jul 03, 2019 14:50 CEST

Volvo XC60 er den mest solgte Volvo model globalt

Volvo-salget i første halvår 2019 landede på 340.826 biler. Det er koncernens bedste resultat i perioden nogensinde og en stigning på 7,3 procent sammenlignet med samme periode sidste år, hvor der blev solgt 317.639 biler.

I Kina, USA og Europa var væksten støt årets første seks måneder, og Kina tegnede sig for sit højeste salgstal nogensinde. I perioden vækstede Volvo konsekvent hurtigere end sine vigtigste konkurrenter og vandt dermed markedsandele i disse regioner.

Det var stor efterspørgsel efter Volvo’s prisvindende SUV’er, hvor XC60 fulgt af XC40 og XC90 drev salget. Volvo’s nyeste modeller, V60 stationcar, V60 Cross Country og den amerikansk byggede S60 sedan medvirkede til det stigende salg. Volvo har også startet de første kundeleveringer af sine tilbud på mild hybrid området.

I juni måned alene solgte Volvo 62.775 biler, hvilket var et fald på 2 procent sammenlignet med samme periode sidste år. I Europa faldt salget 9 procent til 30.234 biler, hvilket skyldtes, at Volvo’s største marked i regionen, Sverige, faldt tilbage med 41,7 procent til 5.762 biler. Den svenske tilbagegang skyldtes, at der i 2018 blev leveret ekstraordinært mange biler i juni måned på grund af indførelsen af en ny emissionsskat den efterfølgende måned.

De første seks måneder forblev virksomhedens vækst stabil på 6 procent. Det var SUV’erne XC40 og XC60 og den nye V60 stationcar, der førte an. Det samlede salg i perioden januar til juni blev på 174.398 biler. Storbritannien og Tyskland vækstede henholdsvis 29,6 procent og 32 procent.

Volvo’s højeste salg nogensinde i første halvår tegnede Kina sig for med 67.741 biler; en stigning på 10,2 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Stor efterspørgsel efter de lokal producerede XC60 og S90 modeller stod bag det stigende salg. Også i Juni havde Volvo sit største salg i Kina nogensinde i en enkelt måned med i alt 13.238 biler og en stigning på 13,3 procent.

I USA blev der solgt 50.120 Volvo’er i årets første seks måneder. En stigning på 5,2 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Også her var det SUV’erne der førte an, og XC90, XC60 og XC40 vedligeholdt deres popularitet i regionen. I juni nåede salget i USA 9.934 biler, en stigning på 0,7 procent.

I Danmark er salget af Volvo steget med 28,3% i forhold til første halvår 2018.

Mest solgte model i Danmark er den nye Volvo V60 den mest solgte model efterfulgt af Volvo XC60 og Volvo XC40 som nr. 3.

Detaljeret opsplitning i regioner:

Juni Januar-juni
2018 2019 +/- 2018 2019 +/-
Europa 33.213 30.234 -9% 164.480 174.398 6%
Kina 11.688 13.238 13.3% 61.480 67.741 10.2%
USA 9.868 9.934 0.7% 47.622 50.120 5.2%
Øvrige 9.289 9.369 0.9% 44.057 48.567 10.2%
I alt 64.058 62.775 -2% 317.639 340.826 7.3%

Globalt er Volvo XC60 stadigvæk er den model, der sælger bedst - i første halvår 97.203 biler (2018: 19.534). Herefter kommer XC40 med et samlet salg på 61.864 biler (2018: 23.741) og XC90 47.818 biler (2018: 47.658).

Volvo Car Group i 2018

I regnskabsåret 2018 nåede Volvo Car Group et driftsresultat på 14.185 MSEK (14.061 MSEK i 2017). Periodens omsætning beløb sig til 252.653 MSEK (208.646 MSEK). I hele året 2018 satte Volvo Cars’ globale salg ny rekord med 642.253 biler, en stigning på 12,4 procent sammenlignet med 2017. Resultatet understreger den omfattende forvandling, Volvo Cars’ økonomi og virksomhed har gennemgået de seneste år, og som gør virksomheden klar til sin næste vækstfase.

Volvo har fremstillet biler siden 1927. I dag er Volvo Cars et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med et salg i 2018 på 642.253 biler i cirka 100 lande verden over. Volvo Cars har været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) siden 2010. Volvo Cars var en del af svenske Volvo AB frem til 1999, hvor virksomheden blev købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

I 2018 beskæftigede Volvo Cars gennemsnitlig omkring 43.000 (39.500) fuldtidsmedarbejdere. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedføring og administration har primært til huse i Göteborg. Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor ligger i Shanghai. Virksomhedens vigtigste bilfabrikker ligger i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), Chengdu, Daqing (Kina) og i South Carolina (USA), mens motorerne producerer i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosserikomponenterne i Olofström (Sverige).