Volvo Cars genstarter produktionen på sin fabrik i Torslanda

Volvo Cars genstarter produktionen på sin fabrik i Torslanda

Mandag d. 20 april genåbner Volvo Cars sin fabrik i Torslanda i Sverige. Dette sker efter den midlertidige nedlukning grundet COVID-19 pandemien. Også i Danmark møder medarbejderne i Volvo Cars’ salgsselskab igen på arbejde på kontoret i Herlev. Her vil medarbejderne være delt op i hold, således at alle sikkerhedsforanstaltninger efterleves.

Både produktionsanlæggene og kontorerne har i løbet af de seneste uger forberedt sig på genåbningen, og sikret at de følger alle sundhedsfaglige retningslinjer. En tæt dialog med alle partnere og leverandører skal sikre en fortsat sikker produktion, og derved reducere forstyrrelser i forsyningskæden. Produktionen i Torslanda vil blive justeret for både at imødekomme efterspørgslen såvel som eksisterende ordrebøger.

”Vi har et ansvar over for vores medarbejdere og leverandører om at genstarte driften nu, hvor situationen tillader det,” udtaler Volvo Cars’ CEO, Håkan Samuelsson. "Det bedste vi kan gøre for at hjælpe samfundet er at finde måder vi kan genstarte virksomheden på en sikker måde, og derved beskytte medarbejdernes sundhed og job."

Før medarbejderne vender tilbage på mandag vil alle faciliteter blive grundigt rengjort, og sanitets- og rengøringsrutiner er blevet intensiveret betragteligt. I de seneste uger har virksomheden gennemgået hver eneste arbejdsstation i Torslanda-anlægget ud fra et sundheds- og sikkerhedsmæssigt perspektiv. I kontorbygningerne er alle mødelokaler, kontorlokaler og kantiner blevet gennemtjekket for at muliggøre social afstand.

Hvad angår Volvo Cars' globale produktionsnetværk, åbner fabrikken i Gent i Belgien også mandag d. 20. april, men med reduceret produktion. Virksomheden planlægger i øjeblikket at genåbne sin fabrik i South Carolina i USA mandag d. 11. maj.

Motorproduktionsanlægget i Skövde og produktionsanlægget i Olofström i Sverige, fortsætter med at planlægge produktionen løbende.