Volvo Family Bond

Volvo Cars introducerer 24 ugers betalt forældreorlov for alle sine 40.000 ansatte

Volvo Cars indfører 24 ugers betalt forældreorlov for alle kontor- og fabriksansatte verden over med start d. 1 april 2021.

Volvo Cars har døbt ordningen "The Family Bond", og den gælder for alle medarbejdere med mindst et års anciennitet. Ordningen, der i Danmark sikrer den nybagte forælder fuld løn under orloven, kan frit afholdes inden barnet fylder 3 år.

”Hos Volvo Cars ønsker vi at give vores medarbejdere tid til at være sammen med familien. Vi ønsker at bidrage til en sund balance mellem arbejde og fritid for alle vores medarbejdere og give dem mulighed for at skabe de bedste rammer for familien i de første vigtige år af barnets liv. I Danmark er vi heldige at have en stærk lovgivning på området, men i flere lande vil denne ordning give forældre en helt unik mulighed for at tilbringe tid sammen med deres børn, når de er små. En mulighed de ellers ikke ville få”, udtaler Administrerende Direktør for Volvo Car Denmark, Sarka Heyna Fuchsova.

I Danmark er de nybagte forældre særdeles godt stillet da de 24 uger ikke er betinget af dagpenge refusion. Volvo Cars har ønsket at ligestille alle forældre med henblik på at udjævne eventuelle forskelle i lønindtægt. Dermed sikrer virksomheden at afholdelse af orlov ikke bliver et spørgsmål om økonomi.

En inkluderende virksomhedskultur

Volvo Cars’ globale ordning gælder for alle lovligt registrerede forældre, herunder adoptivforældre, plejefamilier, surrogatforældre og forældre af samme køn. Nogle lande tilbyder ikke betalt orlov til nybagte forældre eller udelukker visse grupper af forældre - sidstnævnte er især tilfældet for fædre.

”Vi ønsker at skabe en kultur, der aktivt understøtter lige forældrerettigheder for alle uanset køn. Når forældre mødes med forståelse og støtte til at balancere kravene fra arbejde og familie, bidrager det til at udjævne kønsforskellene og giver samtidigt alle lige muligheder for at få succes i deres karriere. Volvo Cars er en familieorienteret virksomhed og med denne nye forældreordning ønsker vi at cementere denne position” udtaler Håkan Samuelsson, Administrerende Direktør for Volvo Cars.

Volvo Cars’ nye ordning er inspireret af lovgivningen i hjemlandet Sverige, som er kendt for sin generøse forældreorlovsordning.

Vil skabe forandring

Volvo Cars’ nye Family Bond-ordning kommer som et resultat af en pilotundersøgelse, der blev gennemført i EMEA-regionen i 2019. Undersøgelsen viste, at 46 procent af alle, der ansøgte om orlov, var fædre.

”Dette er mere end bare en ny orlovsordning for vores medarbejdere - det er en bekræftelse af vores virksomhedskultur og vores værdier. Vi ønsker at gå forrest og skabe forandring i bilindustrien på globalt plan. Ved at give alle vores medarbejdere mulighed for betalt forældreorlov reducerer vi kønsforskellene og styrker virksomhedskulturen. Vi tror på, at vi med disse tiltag kan tiltrække stærke medarbejdere, øge effektiviteten og i sidste ende styrke forretningen” udtaler Sarka Heyna Fuchsova.

Ved gennemgangen af resultaterne fra pilotundersøgelsen stod det klart, at medarbejderne værdsatte Volvo Cars’ politik om at være kønsneutral, inkluderende og opmærksom på medarbejdernes behov. Undersøgelsen gav også vigtig indsigt i, hvordan virksomheden kunne tilskynde endnu flere til at tage forældreorlov og integrere muligheden naturligt for begge forældre.

Forældreorlov er en selvfølge

Nogle af de barrierer, der kan opstå i forhold til aktivt at vælge forældreorlov til, er forældrenes bekymring over potentielle konsekvenser for kolleger, frygt for tab af karrieremuligheder og kulturelt betingede normer, omkring hvad der forventes af mænd på arbejdspladsen og derhjemme .

For at tilskynde flere til at tage orlov fokuserer Volvo Cars på at kommunikere mere effektivt omkring orlovsordningen. Som udgangspunkt forventes det, at alle medabejdere tager orlov inden barnet fylder 3 år, og virksomheden ønsker en tæt dialog med alle nybagte og kommende forældre således at det ikke bliver et valg den enkelte skal tage. På denne måde håber Volvo Cars at skabe en fælles standard, som gør det mere sandsynligt, at medarbejderne holder orlov. Uklart sprog, såsom "op til 24 uger" undgås, fordi usikkerhed kan skabe tvivl. Gennem sådanne taktiske foranstaltninger ønsker Volvo Cars at fjerne uigennemsigtighed, kulturelle barrierer og give forældrene en øget sikkerhed omkring fremtiden.

Volvo Car har desuden besluttet at dele resultaterne af ordningen løbende, i et håb om at kunne inspirere andre virksomheder til at følge trop.

Volvo Cars i 2022
Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 23,3 milliarder SEK. Omsætningen i 2022 beløb sig til 330,1 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på 615.121 biler.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

Volvo Cars har til formål at give kunderne en premium-oplevelse og en frihed ’to move in a personal, sustainable and safe way’. Dette afspejles i ambitionen om at blive en fuldt elektrisk bilproducent inden 2030. Volvo Cars forpligter sig også til en løbende reduktion af sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være en klimaneutral virksomhed inden 2040.

I december 2022 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.200 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Shanghai (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige), Camarillo (USA) og Shanghai (Kina).