Gå til indhold
Södra har leveret gulvet til det fredede og nyrenoverede Retten i Aarhus. Træet stammer fra nordsvensk tætveddet fyr, der er noget af det mest holdbare med sin store andel af kernetræ.

Du skal ikke ad Pommern til efter gulvplanker af tætveddet fyr

Södrahar været med til at renovere flere fredede bygninger, og hver ganghar det givet nye gode erfaringer. Senest er det Retten i Aarhus, derer blevet opdateret til dette årtusinde, og det æstetiske ognænsomme arbejde er blevet belønnet med Renoverprisen 2022.

Tætveddetfyrretræ fra Nordsverige
Södra harleveret det smukke trægulv, der erstatter det oprindelige gulv fra1902. Dengang brugte man pommersk fyr, som er træ fraØstersøregionen, fordi det var det træ, man havde lettest adgangtil, når det skulle være stærkt og tætveddet.

- Pommerskfyr er kendt for sin styrke, store holdbarhed, høje pris, og at detnærmest er umuligt at opdrive. Men i dag, hvor transporten ikke eret problem, kan du få fyrretræ med præcis de samme egenskaber fraandre steder. Vi henter vores i Nordsverige, hvor det barske klimasikrer den langsomme vækst, der gør træet ekstra tætveddet. Detgiver en høj andel af kerneved, altså den bedste del af træet, somvi og kunden var ude efter til projektet - og vi i øvrigt har brugttil flere andre renoveringer i fredede bygninger, fortæller BjarkeJansen fra Södra.

Godrådgivning kan ses på budgettet og tidsplanen

Når manhar med fredede bygninger at gøre, så skal de nye materialer væreså tæt på originalen som muligt. I Retten i Aarhus skullegulvbrædderne være 22X115 mm og 30X115 mm, som ikke er standardmål.Specialproduktionen og leveringen ville ikke være et problem, mendet ville betyde noget for prisen og leveringstiden.

- Det erklart, at gulvbrædder i standardmål er billigere endspecialproduktioner, og derfor foreslog jeg et alternativ, der var fåmillimeter fra originalen, og det blev løsningen. Jeg kunne godtbare have taget imod ordren, men god rådgivning handler nu engangom, hvad kunden er bedst tjent med, fortæller Bjarke Jansen.

Længden pågulvbrædderne skulle også være specifik, for der skulle bruges enhel del brædder på 80 cm. for at kunne lægge gulvet i det særligemønster. Derfor blev det en leverance med længder, der var deleligemed 80.

- I ethvertprojekt gælder det om at minimere spild, så jeg fandt hurtigt udaf, hvad vi havde på lager af længder, hvor regnestykket gik bedstmuligt op. Hvis der for eksempel blot er 60 cm. spild per bræt, såløber det altså op i rigtig mange penge for ingenting, fortællerBjarke Jansen.

Enmindre specialproduktion for at skjule sporene

Selvom derblev leveret en standardløsning, var der også brug for en mindrespecialproduktion, som der ofte er ved renoveringer i frededebygninger. Her var problemet, at du enkelte steder kunne seafspændingssporene på bagsiden af gulvbrædderne igennem de gamlevarmeriste, og det ville afsløre, at det var moderne gulve, der varblevet lagt. Det blev opdaget midt i processen, og så skulle derhandles hurtigt.

- Deeksisterende gulvbrædder var ikke lavet med afspændingsspor. Derformåtte vi tænke alternativer og lynhurtigt få specialproduceretbrædder uden spor, der så blev lagt der, hvor du kan kigge op,fortæller Bjarke Jansen.

I dag stårRetten i Aarhus knivskarpt, energioptimeret og klar til de næstemange hundrede år. For Södra har det været endnu et spændendeprojekt med at videreføre historiens vingesus – og der er gjortmange gode erfaringer til de næste renoveringer i fredede bygninger.

Bygherre:Bygningsstyrelsen. Arkitekt: H+ARKITEKTER og Rønnow Arkitekter. Entreprenør:Enemærke & Petersen. Tømmerhandel: Davidsen, Grindsted.

Vil du vide mere
Du er velkommen til at kontakte Bjarke Jansen på 4848 8200 eller bjarke.jansen@sodra.com. Du kan også læse mere om Södras gulve på websitet.

Kategorier

Södra er en stor svensk skovindustrikoncern, ejet af 53.000 svenske skovejere, der skaber produkter og tjenester til et globalt marked. Vi har kontrol over hele værdikæden fra frø til kunde og arbejder for bæredygtig udvikling på alle niveauer. Vi investerer også strategisk i innovation for at udvikle nye bæredygtige og klimasmarte produkter baseret på vedvarende skovråvarer.

Bjarke Jansen

Key account manager Træ til interiørbrug 8827 9518

Södra leverer bæredygtigt og certificeret træ til byggerier

Södra