Usikkerheden omkring nedlukning og forsamlingsforbud får musicalproducenten Heltemus til at flytte premieredatoen på musicalen "Green Day's American idiot" frem til juni 2021.

DANSK PUNKROCK-MUSICAL FLYTTER PREMIEREDATOEN TIL JUNI

I månedsvis har der været lagt op til en stort anlagt premiere på musicalen ”Green Day’s American idiot” på Østre Gasværk i slutningen af februar. Men usikkerheden omkring nedlukning og forsamlingsforbud får nu musicalproducenten Heltemus til at rykke premieredatoen mere end fire måneder længere frem i 2021.

Forestillingen skulle have været den første til at kickstarte musicalåret 2021 med et ordentligt brag af en forestilling. Men corona-omstændighederne tvinger altså musicalproducenten Heltemus til at flytte hele rækken af forestillingerne ”Green Day’s American Idiot”, der bygger på det ikoniske punkrock-band Green Days udgivelse af samme navn.

”Det har været noget af en rutsjetur for hele teamet bag opsætningen. Vi har hele tiden haft håbet, om at Danmark ville være så åbent, så vi kunne gå i gang med prøverne på forestillingen i januar. Men som tiden gik, har vi måttet erkende, hvor vanskeligt det ville blive at øve, når vi ikke engang vidste om vi overhovedet kunne gennemføre forestillinger i marts,” udtaler Tine Kronborg Hansen, direktør i og ejer af produktionsselskabet Heltemus. ”Jeg har næsten ikke ord for hvor meget vi glæder os til at kunne gå rock-amok. Det har været en usikker og svær proces, og vi har forsøgt at udtænke alle tænkelige scenarier for hvornår og hvordan genåbningen af samfundet, har villet finde sted og heldigvis, så tør vi nu, efter mange, mange samtaler med diverse myndigheder, endelig lægge os fast på nye spilledatoer fra den 26. juni,” siger Tine Kronborg Hansen.

”Heldigvis er brikkerne faldet på plads, så vi har kunnet holde fast i den oprindelige venue Østre Gasværk, som passer perfekt til” American Idiot” siger Thomas Bay, der er kunstnerisk leder af forestillingen. ”For en musicalnørd som mig er det er Østre Gasværk helt klart den fedeste musical-venue i Danmark, det er et sted, man drømmer om at skabe musicals i. Og særligt til ”American Idiot”, for den rå sal i gasbeholderen gør det muligt at opføre en rockkoncert i de helt rigtige rammer i Benjamin la Cours visionære og industrielle scenografi. Så der er virkelig potentiale til at få musical, teater, livemusik og publikums begejstring til at gå op i en højere enhed. Selvom vi har måttet rykke premieren, så er vi simpelthen så glade for at vi alligevel kommer til at skabe en festivaloplevelse, der blæser publikum bagover,” slutter Thomas Bay.

”Vi har en stjernebesætning med store musicalnavne fra ind- og udland, så det er et stort puslespil, der skal gå op. Vi vil løbende opdatere navne på produktionen, som det lykkes at få enderne til at mødes, og er naturligvis meget glade og stolte over, at publikum kan opleve Johannes Nymark, når danskerne igen kan gå til musical,” slutter Tine Kronborg Hansen.

Albummet ”American Idiot”, som musicalen er bygget op om, er verdenskendt for store hits som ”Boulevard of Broken Dreams”, der tager udgangspunkt i forsanger Billie Joe Armstrongs ensomhed og følelse af ikke at slå til, og ”Wake Me Up When September Ends”, der senere blev dedikeret til ofrene for terrorangrebet 11. september 2001 og orkanen Katrina i New Orleans i 2005.

Musicalen ”Green Day’s American Idiot” har gået sin sejrsgang verden over – fra Broadway i New York til turne i Sydamerika og Australien. Den er blevet opført en enkelt gang tidligere som hal-opsætning i Den Grå Hal. Men det er første gang, punkrockmusicalen kommer helt til sin ret i en dansk teatersal.

Billetterne til ”American Idiot” er blevet sat til salg med nye spilledatoer, og der bliver også giver besked til dem, der kan flytte deres billet til en ny dag. Heltemus er i gang med at omlægge produktionen, men kan indtil videre offentliggøre, at Johannes Nymark fortsat vil være at finde på scenen som hovedrollen Will.

De personer, der allerede har købt billet til forestillingen, kan naturligvis få byttet deres billetter om til en forestilling i den nye spilleperiode eller de kan få pengene tilbage.

Musicalen ”American Idiot” har premiere 26. juni 2021 og spiller frem til 11. juli og igen fra 5. til 22. august 2021.

Pressekontakt: Anna Thygesen, WeDo Communication, tlf.: 2215 1745

Om American Idiot:

· Punkrockmusical bygget over musikken fra Green Days album af samme navn fra 2004.

· Skrevet i 2009.

· Har gået sin sejrsgang med over 400 forestillinger på Broadway i New York og en lang række turneer i det meste af verden, fra Australien og Sydamerika til Storbritannien og Irland.

· Musicalen er blandt andre skrevet af Green Days forsanger Billie Joe Armstrong, som også tidligere har spillet hovedrollen.

· Musicalen handler om tre unge mænd, Johnny, Will og Tunny, og deres kamp for at komme væk fra problemfyldte tilværelser i den fiktive forstad Jingletown.

· Vinder af Grammy- og Tony Awards for bedste musik og sceneshow.

Om Green Day:

· Amerikansk punkrockband startet i Californien i 1986 af guitarist og forsanger Billie Joe Armstrong og bassist Mike Dirnt.

· Kendte for hitalbummene Dookey fra 1994 og American Idiot fra 2004.

· American Idiot er et personligt og politisk album, hvor tekster og melodier berører emner som ensomhed, tab, sorg og den politiske situation efter terrorangrebene 11. september 2001.

· Green Day har solgt 26 millioner album på verdensplan.

Om forestillingen:

· Produceret af Heltemus.

· Premiere 26. juni 2021.

· Forestillingen er primært musikbåret og både musik og dialog fremføres på engelsk.

· Varighed: ca 90 min. uden pause

· Forestillingen opføres under overholdelse af de til enhver tid gældende coronaregler

Anna Thygesen

Kommunikationsrådgiver og CEO 22 15 17 45