De 12 finalister til Produktprisen 2023 i kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION

De 12 finalister til Produktprisen 2023 er fundet

Hele 90 spændende produkter fra hele landet blev reduceret til 12, som nu skal dyste om Produktprisen 2023 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Finalen bliver afholdt under kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem d. 24. juni 2023 på havnen i Gudhjem på Bornholm.

Efter en god, lang dag på Vesterbro, hvor dommerjuryen smagte sig gennem alle 90 indsendte produkter til Produktprisen 2023, stod resultatet klar. 12 imponerende produkter er kåret som finalister fordelt på fire kategorier: Mad, Konfekture, Drikke og Innovation.

Dommerjuryen består i år af Hanna Schaldemose, Francis Cardenau, Mikkel Maarbjerg, Mads Battefeld, Simon Olesen og Thomas Rode, der dagen igennem vurderede og gav konstruktiv feedback til alle indsendte produkter fra lokalefødevare-producenter i hele Danmark.

I kategorien MAD er Pizzabund Rossa (Il Fornaio), Grøddeller (GRØD ApS) og I Deer You (Troldgaarden ApS) gået videre til finalen.

I kategorien DRIKKE er DoingZero Hazy Lazy (Doing Zero ApS), Anaperitivo (BITE) og Fary Lochan Solbærlikør (Fary Lochan Destilleri A/S) gået videre til finalen.

I kategorien KONFEKTURE er Ærøstang - Ananas-kokos (Hattesens Konfektfabrik), Upcycled gulerodskage (Banana Cph) og Dark Chocolate with Caramelized Malt (Mikkeller og Michael Lentz Confectionery) gået videre til finalen.

I den sidste kategori INNOVATION valgte dommerne tre unikke produkter fra de øvrige kategorier som man vurderer skal hyldes for deres innovative tilgang og spændende potentiale. Dommerne udvalgte True Plant Mayo - Chili (MannaFood), Wbalance No1 (Wbalance ApS) og Coffee snack (Connecting Grounds ApS).

Når konkurrencen løber af stablen til sommer d. 24. juni 2023 på havnen i Gudhjem, får publikum lov til at stemme på deres favorit af de 12 finalist-produkter. Vinderen af afstemningen modtager Publikumsprisen, der uddeles i samarbejde med Coop Crowdfunding.

“Ligesom de forgangne år, ser vi en voksende tendens inden for up-cycling og plantebaserede produkter” siger Hanna Schaldemose fra Coop og fortsætter: “Desuden er en af de helt store trends fermentering, en metode til at frembringe mere komplekse smage - både på mad- og drikkevarekategorien. Vi ser også en masse nye spændende og nytænkende samarbejder, der skaber produkter, der ofte har både bæredygtighed og smag i tankerne under produktionen”.

Siden 2014 har Produktprisen hyldet og hjulpet iværksættere og nye produkter på vej. ”Der findes rigtig mange gode produkter derude, men det ikke altid lige nemt at få den rette vejledning, så vi andre også får lov at få glæde af dem” siger Mads Marschall, Direktør i Sol over Gudhjem og fortsætter: ”vi ser nogle af de helt nye tendenser først. Der er selvfølgelig også nogle vildskud, men vi ser dem også komme tilbage med et endnu stærkere produkt. Det er vi stolte af at kunne hjælpe med at facilitere”.

Produktprisen afvikles og uddeles i samarbejde med Coop.

Finalister til Produktprisen 2023:

MAD

Pizzabund Rossa (Il Fornaio)

Grøddeller (GRØD ApS og Hanegal)

I Deer You (Troldgaarden ApS)

DRIKKE

DoingZero Hazy Lazy (Doing Zero ApS)

Anaperitivo (BITE)

Fary Lochan Solbærlikør (Fary Lochan Destilleri A/S)

KONFEKTURE

Ærøstang - Ananas-kokos (Hattesens Konfektfabrik)

Upcycled gulerodskage (Banana Cph)

Dark Chocolate with Caramelized Malt (Mikkeller og Michael Lentz Confectionery)

INNOVATION

True Plant Mayo - Chili (MannaFood)

Wbalance No1 (Wbalance ApS)

Coffee snack (Connecting Grounds ApS)

For yderligere information, kontakt venligst:
Mads Marschall, Direktør, Sol over Gudhjem, mads@sogk.dk, +45 2161 4223

Sol over Gudhjem er Danmarks største kokkekonkurrence. En gastronomisk event, der siden 2009 har været afholdt i Gudhjem på Bornholm i sommerhalvåret. I dag tiltrækker konkurrencen mere end 10.000 foodies, besøgende, turister og journalister fra hele verden. Foruden kokkekonkurrencen, består Sol over Gudhjem også af en dessertkonkurrence, produktpris, overrækkelsen af æresprisen Kokkenes Kok og et madmarked. Sol over Gudhjem har været med til at skabe opmærksomhed omkring Bornholm som et gastronomisk mekka.

Foruden hovedkonkurrencen består Sol over Gudhjem også af talentkonkurrencen Sol over Gudhjem Rising Star, der hylder de danske aspirerende kokke, og erhvervsklubben ”Kaffeklubben”.