Samanda og Thomas Berlin er iværksætterparret bag Creative Wood, som specialdesigner pynt i træ og akryl. I august 2020 stod de overfor de fem investorer i Løvens Hule, som netop er blevet vist på DR1. Meget er sket siden da.

Unikt og kreativt brand imponerer i Løvens Hule

Konge-idé! Fin niche! var blot nogle af de mange roser og anerkendelse, som det nye brand ’Creative Wood’ fik i aftenens afsnit af Løvens Hule på DR1. Løverne var i den grad imponeret over den specialdesignede pynt i træ og akryl til livets små og store fejringer. De fem investorers blåstempling af det unikke produkt udløste imidlertid ikke en investering, men siden optagelserne tilbage i august er omsætningen, på trods af coronakrisens nedlukning af festlige begivenheder, steget stødt. Det giver iværksætterparret bag brandet en forstærket tro på fremtiden og på at få en strategisk samarbejdspartner med ombord.

Bag Creative Wood står ægteparret Samanda og Thomas Berlin fra Ballerup, som fik ideen til virksomheden, da de selv manglede en leverandør af unik pynt til deres eget bryllup. Ideen blev hurtigt omsat til handling, og i 2018 forlod de første bestillinger kælderlokalet i parrets villa. På bare to år har iværksætterparret skabt en millionforretning, efterspørgslen er stigende, og de er pt de eneste udbydere i Europa.

Der er virkelig et marked for specialdesignet pynt i træ og akryl, som sætter et unikt og personligt præg på livets små og store øjeblikke og begivenheder, herunder fødselsdage, fester, bryllupper, jul og andre højtider. Vores kælderlokaler blev derfor hurtigt alt for små, så vi solgte vores drømmehus og flyttede i lejlighed med vores to børn for at kunne investere i dyre skæremaskiner og større lokaler i Glostrup”, fortæller Samanda Berlin, som er designeren og den kreative hjerne i virksomheden.

Som leverandør til festlige begivenheder og eventbranchen har coronakrisen selvsagt også været en udfordring for Creative Wood. Men parret har bevidst valgt ikke at søge hjælpepakker, men i stedet tænkt i nye afsætningsmuligheder og udviklet nye produkter, der rammer danskerne, der hvor de er, nemlig derhjemme med meget mere tid til sig selv og familien. Et mod og mindset som har resulteret i omsætnings­rekord i 2020 og en styrket tro på fremtiden og endnu mere vækst i 2021.

Vi har rigtig godt fat i forbrugerne, men der ligger et stort uudnyttet potentiale i salget til eventbureauer og virksomheder. Det har vi også oplevet her under corona, hvor vi til trods for, at det meste af branchen er tvangslukket, fortsat har haft en god efterspørgsel. Fx udviklede vi en specialdesignet adventskalender, som viste sig at være et kæmpe hit hos virksomheder, der købte dem til medarbejderjulegaver. Men vi har også udviklet krea-pakker til både jul og påske, som er lidt mere standardvarer, der også vil kunne sælges i fysiske butikker,” fortæller Samanda Berlin.

I Løvens Hule blev parret spurgt en del ind til deres strategi om at skalere virksomheden ved blandt andet at gå B-2-B og detailvejen grundet de lave produktionsomkostninger, som leverandører til det led er oppe imod.

”Vi er helt enige i, at det mere prisfokuserede detailmarked ikke er første valg for vores produkter, og derfor vil vi også kigge i retning af specialbutikker, når vi taler detail. Men lige nu koncentrerer vi os om det øvrige B-2-B marked, hvor vi allerede i dag har flere kunder at bygge videre på”, pointerer Samanda Berlin.

På B-2-B markedet leverer Creative Wood i dag både til eventbureauer og virksomheder, herunder også tøj-, kosmetik- og livsstilsbrands som fx L’Oréal, NA-KD og Nivea. Senest har Creative Wood også leveret håndskrevne akrylskilte til Danske Apoteker og frisører.

Målet er at blive Europas førende inden for specialudviklet design og pynt i træ og akryl til livets store og små begivenheder og fester. Og potentialet er stort. I Australien og USA storhitter trenden allerede, men i Europa er Creative Wood pt de eneste udbydere.

Første skridt er nu ansættelse og oplæring af både designer og skærer, da ægteparret i dag står for alt selv. Blandt andet derfor ønsker de en strategisk samarbejdspartner, der kan bringe kompetencer og erfaring med organisering, strukturering og videreudvikling af virksomheden til bordet.

For yderligere information, kontakt venligst Samanda Berlin på 42 78 39 93 eller på kontakt@creativewood.dk.

Om Creative Wood:

• Creative Wood er stiftet i 2018 og ejes og drives af ægteparret Samanda og Thomas Berlin, som privat bor i Ballerup sammen med parrets to børn.
  • Creative Wood sælger specialproduceret pynt i træ og akryl til livets store og små begivenheder og fester, både til privatkunder, eventbureauer og virksomheder, herunder tøj-, kosmetik- og livsstilsbrands som fx L’Oreal, NA-KD og Nivea.
  • Creative Wood holder til i lejede lokaler i Glostrup, hvor både udvikling, design, produktion, kvalitetskontrol og pakning finder sted. Produkterne fremstilles i størst muligt omfang i FSC certificeret materiale.
  • Creative Wood omsatte i 2020 for 1,5 mio. kr. Med en bruttoavance på 75% har parret både kunne aflønne sig selv og sine tre timelønsansatte. Alt overskud reinvesteres i virksomheden.
  • 80% af virksomhedens salg sker i dag til private forbrugere og foregår primært via Instagram, hvor Creative Wood følges af mere end 24.000 danskere. Genkøbsprocenten ligger på 40%.
  • Med en målsætning om at være førende indenfor trends og designs til livets fester i hele Europa, er Creative Wood på udkig efter strategiske samarbejdspartnere eller investorer, som ønsker at være en del af udviklingen.
  • Creative Wood deltog i Løvens Hule, som blev vist på DR1 torsdag den 11. februar 2021, hvor de søgte om 500.000 kr. for 10% af virksomheden.