Fact-finding i Catalonien gav indsigt og udbytte

Catalonien er en region, der er kendt for sit internationale mindset og en sundhedssektor i rivende udvikling. Nye hospitaler skyder op i det grønne catalanske landskab, og begejstringen for velfærdsteknologi er stor. Det har fået et stadigt voksende antal danske aktører til at rette blikket mod regionen, der særligt efterspørger nye løsninger inden for pleje, hopitaler, psykiatri og socialområdet.

I september 2018 tog Welfare Tech 15 danske virksomheder og offentlige aktører med på en fact-finding tur til Catalonien. Målet var at få et førstehåndsindtryk af mulighederne og knytte bånd til potentielle samarbejdspartnere. Turen blev arrangeret i samarbejde med den catalanske klynge, Mental Health Cluster, der havde forberedt et omfattende program for de danske deltagere. De offentlige aktører fik inspiration og udvekslede viden med deres catalanske modparter, mens de private virksomheder afsøgte markedspotentialer og indgik nye, strategiske partnerskaber.

- Ved at deltage i de aktiviteter, som Welfare Tech skaber sammen med den catalanske klynge, får vi mulighed for at åbne et nyt marked. Derudover har vi fået et meget positivt indtryk af villigheden til at investere i ny teknologi i det catalanske sundhedsmarked, siger Lasse Cederquist, direktør for 2Trace A/S, der var blandt deltagerne i den danske gruppe.

Turens program bød på to dage med besøg, præsentationer og rundvisninger på nybyggede hospitaler, psykiatriske enheder, børnehospitaler, kommuner og virksomheder. De danske og catalanske deltagere blev også samlet til en matchmaking-session, hvor de præsenterede løsninger og behov for hinanden og såede kimen til fremtidige samarbejder. Turen blev afsluttet med en workshop, der sikrede, at ideer til nye samarbejder og planer for opfølgning på turen blev samlet op.

- Catalalerne er bemærkelsesværdig dygtige til at tænke i det sammenhængende, integrerede sundhedssystem. Det er resultatet af en 20-årig indsats, og de er langt fremme i forhold til Danmark. Omvendt er de slet ikke kommet i gang med brug af teknologi endnu, fortæller Karen Lindegaard, seniorkonsulent i Welfare Tech, som var med på turen.

- Vi fik et godt indblik i, hvordan Catalonien arbejder med deres organisationer, så de tænker i et sammenhængende sundhedssystem. Og vi fandt nogle samarbejdsflader og muligheder for fremtidige projekter. Der kom flere forskellige ideer på bordet om, hvordan vi kan samarbejde, og vi ved nu, hvor der findes gode partnere, der kan drages ind i projekter, hvis der er medlemmer i en af de to klynger, som går efter et EU-projekt. Senest har vi matchet to virksomheder til projekter, der enten er ved at blive skrevet eller er indsendt. Det har vi gjort som del af DEMtech, siger Karen Lindegaard.

De danske deltagere på turen var:

Fact-finding turen til Catalonien blev afholdt som del af projektet DEMtech, som støttes af Baltic Sea Region - Innovation Express.

Virksomheder og organisationer, der ønsker at blive involveret i DEMtech's aktiviteter kan være med som netværkspartner. Kontakt Karen Lindegaard, seniorkonsulent, Welfare Tech, T. +45 2461 1931, karli@welfaretech.dk, for mere information.