​82-årig dansk millionær investerer i byggeklodser

Forsikringsmillionæren Thorkild Erritzøe, har skudt et millionbeløb i byggeklodskonceptet X Block, der skal stimulere børns kreativitet og erstatte Arlas mælkekasser i daginstitutioner.

I mange børnehaver har man brugt tomme mælkekasser fra Arla som legetøj på legepladserne. Men selvom mælkekasserne har været et stort hit blandt børnene, er de ikke sikkerhedsgodkendte. Derfor begyndte Arla at indsamle dem sidste efterår. Indtil nu har der ikke været et alternativ på markedet til de populære mælkekasser, men nu lancerer den 30-årige iværksætter Oliver Erritzøe i samarbejde med den 56-årige Pascal Laraignou et sikkerhedsgodkendt alternativ til mælkekassen.

“Hele idéen er at give børnene noget, der kan stimulere deres naturlige kreativitet. Jeg havde set, hvor kreativt de udfoldede sig med mælkekasserne, og derfor søgte jeg at genskabe det i vores X Block byggeklodser,” fortæller co-founder og partner Oliver Erritzøe, som er uddannet pædagogisk assistent og har arbejdet i en børnehave i Brønshøj i otte år.

Iværksætteri i blodet

Fra pædagogmedhjælper til iværksætter. Det er måske ikke noget, man havde regnet med, men for Oliver Erritzøe ligger forretning nærmest i blodet. Han er nemlig barnebarn af Thorkild Erritzøe der i 1963 stiftede forsikringsselskabet Erritzøe Assurance A/S, og nevø til Morten Erritzøe Christensen som grundlagde advokatfirmaet Erritzøe, der i 2016 fusionerede med den verdensomspændende advokatvirksomhed, Kennedys.

Mens Thorkild Erritzøe står bag projektet som Investor, fungerer Morten Erritzøe Christensen som bestyrelsesformand for X Block.

Magi med mælkekasser

Idéen til X Block opstod tilbage i 2013, hvor Oliver Erritzøe arbejdede i en børnehave i Brønshøj. Legepladsen var kedelig og fantasiløs og motiverede ikke børnene til at bruge deres fantasi.

”En dag begyndte vi at lege med mælkekasserne, og så skete der noget magisk: Børnene begyndte at bygge huse, labyrinter, cykelbaner og meget mere. Legene blev levende, og hver dag begyndte de forfra med noget nyt. Kasserne blev centrum for børnenes kreativitet og leg. Det var fantastisk,” fortæller Oliver Erritzøe, som savnede et godkendt alternativ til mælkekassen.

“Jeg var helt vild med mælkekasserne og det, jeg så, det gjorde ved børnene, og jeg spurgte faktisk min daværende leder, om det virkelig kunne passe, at der ikke var et alternativ til dem. Og da svarede min leder, ikke endnu, men at jeg da måtte være manden til at starte sådan et alternativ op. Og det fik hun jo så ret i,” fortæller Oliver Erritzøe.

Børn skal udfordres

Det er ikke kun byggeklodserne, der er målet for Oliver, men også at motivere børn til at lege sammen, være udenfor og bruge deres kreativitet.

”Det er ekstremt vigtigt, at børn er aktive, får rørt sig og udviklet og stimuleret deres motorik. I dag ser vi, at der primært er faste stationer som gynger, rutchebaner og sandkasser på legepladserne i dagsinstitutionerne. Udfordringen med de faste stationer er, at de kun kan motivere og udfordre børn i en begrænset tid. De vil blive uinteressante, når børnene har bevæget sig på dem over en længere periode,” siger Oliver og fortsætter “I dag hvor vi bruger mere og mere tid foran en skærm, er det vigtigere end nogensinde at få børnene udenfor, lege sammen, udfordre deres motorik, gøre dem modige og lade dem bruge deres nysgerrighed. Vores byggeklodser åbner op for lige præcis de muligheder. Børnene kan bygge lige det, de vil, og blive ved med at gå på opdagelse og udvikle deres kreativitet og motorik,” afslutter co-founder og partner Oliver Erritzøe.

X Block blev lanceret i oktober og har allerede modtaget knap 25 ordrer. Planen er at lancerer i Tyskland og Norden i løbet af nær fremtid.

• Livsstil, mode, fritid

X Block™ er et unikt og nytænkende byggeklodskoncept, der kickstarter en fantasifuld leg og skaber glæde, muligheder og kreativ udfoldelse.

Legen med X Block™ styrker motorikken hos børn og barnlige sjæle mellem 3 og 100 år.

Plastikbyggeklodserne er udviklet og produceret i Danmark, har en levetid på op til 20 år og opfylder Legetøjsreglementet.

Dermed er X Block™ en sikker investering for børneinstitutioner, SFO’er og skoler, der vil tilbyde børnene en enestående mulighed for udendørs, evigt skiftende og lærerig leg, hvor det kun er fantasien, der sætter grænser.

Pascal Laraignou

Pressekontakt CEO & Partner +45 4025 4050