Uutinen -

AbbVie mukana Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston koordinoimassa TEHO-hankkeessa

Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston koordinoima TEHO - lääkeaihion pikatie lääkkeeksi –hanke pyrkii tehostamaan syöpälääkkeiden kliinistä testausta. Hankkeessa ovat mukana Helsingin ja Turun yliopistojen lisäksi Kansallinen syöpäkeskus, AbbVie Oy, Aurexel Life Sciences Oy, Bayer Oy, Biomedicum Genomics Oy, Orion Oyj, PacoMed Oy ja StatFinn Oy. TEHO-hanke pärjäsi Tekesin Challenge Finland –kilpailussa, ja sai yli 2 miljoonan euron rahoituksen.

Kaksivuotisen Challenge Finland TEHO -hankkeen tavoitteena on edistää kotimaisten syöpätutkimuksen innovaatioiden hyödyntämistä osana uudenlaista mukautuvan kliinisen testauksen konseptia. Tällä hetkellä kotimaisen syöpätutkimuksen innovaatiot ja löydöt siirtyvät hitaasti kliiniseen testaukseen ja siksi tutkimuksen hyödyt eivät aina saavuta syöpäpotilasta. TEHO-hanke pyrkii avaamaan prekliinisen ja kliinisen tutkimuksen välistä pullonkaulaa tuottamalla ns. adaptiivisen (mukautuvan) kliinisen testauksen mukaisia prekliinisiä syöpämalleja, ennustavia biomarkkereita ja laskennallisia simulaatiomalleja. Simulaatioiden avulla voidaan alustavasti arvioida uusien hoidon tehoa ennustavien tekijöiden merkittävyyttä ennen varsinaisia testauksia potilailla.

TEHO-hanke yhdistää monipuolisesti prekliinisen tutkimuksen ja kliinisen testauksen suomalaista huippuosaamista. Hanke vastaa onkologisen lääketestauksen perusongelmiin ja tuottaa onnistuessaan uuden toimintamallin, joka mahdollistaisi lääketestauksen huomattavasti perinteistä pienemmillä potilasaineistoilla ja kustannuksilla. Toimintamalli lyhentäisi lääkeaihion tietä lääkkeeksi ja vähentäisi yksittäisten potilaiden altistusta tehottomille annoksille lääkekokeissa. TEHO-konsepti luo uusia mahdollisuuksia kotimaisen syöpätutkimuksen kaupalliseen hyödyntämiseen ja mallilla on pitkäkestoisia positiivisia vaikutuksia koko kotimaiseen lääkekehitysympäristöön.

Tekesin Challenge Finland -kilpailun tavoitteena on löytää kaupallistettavia ratkaisuja merkittäviin ongelmiin yhdistämällä suomalaista huippututkimusta sekä yritysten tutkimus- ja kehittämistyötä. Keväällä 2016 Tekes valitsi lähes 300 hakijan joukosta 70 lupaavinta tutkimushanketta, jotka saivat mahdollisuuden kehittää alkuperäistä ideaansa ja etsiä ratkaisuja sen kaupallistamiseksi yhteistyössä yritysten kanssa. Parhaimmat hankkeet saivat jatkorahoituksen vuosille 2017 ja 2018.

TEHO-hankkeen vastuullisina johtajina toimivat syöpätutkijat Juha Klefström Helsingin yliopistosta ja Jukka Westermarck Turun yliopistosta.

Lisätietoja TEHO-hankkeesta: https://adaptivetrial.org/

• AbbVie