​Adecco Finlandin ensimmäinen nuorisovaihto

Blogikirjoitus -

​Adecco Finlandin ensimmäinen nuorisovaihto

Kansainvälisenä yrityksenä meillä on kollegoja ympäri maailmaa. Keskustelemme ja työskentelemme heidän kanssaan säännöllisesti, mutta yhteydenpito on lähinnä sähköpostien vaihtamista ja kokouksia Skypen välityksellä. Heidi Haikonen, Adecco Finlandin Key Account Manager ja Senior rekrytointikonsultti tarttui kuitenkin mahdollisuuteen tutustua espanjalaiseen ”Adecco perheeseen” kasvotusten ja matkusti Bilbaon kaupunkiin Pohjois-Espanjaan perheensä kanssa. Tästä alkoi Adecco Finlandin ensimmäinen nuorisovaihto.

Vasemmalla: Inazio ja vieressä Väinö ja Toivo, Bilbaon Guggenheimissa. | Oikealla: Molemmat "vaihtariperheet"

Bilbaon Adeccolla työskentelevällä kollegallamme, Mar Barturen Fernandezilla, oli toive lähettää lapsensa kesävaihtoon ja keksi nerokkaan idean hyödyntää kansainvälistä työpaikkaansa. Hän oli yhteydessä pohjoismaiden Adeccoihin ja pian tämän jälkeen Heidi ja Mar vaihtoivatkin jo sähköposteja ja suunnittelivat tulevan kesän nuorisovaihtoa. Lopulta he päätyivät perhe- ja nuorisovaihdon yhdistelmään: Heidi matkustaisi 5-henkisen perheensä kanssa Bilbaoon ja 14-vuotias Inazio tulisi vuorostaan viideksi päiväksi Helsinkiin Heidin perheen luokse asumaan.

Heidin perhe, johon kuuluu mies, tytär ja kaksospojat viettivät kolme päivää Marin kodissa. Espanjalaiset sukulaiset tulivat ihmettelemään ”Finlandéseja” ja talo täyttyi isosta porukasta päivittäin. Espanjankieli oli vahvasti läsnä, mutta he halusivat myös harjoitella englantia. Varsinkin Marin poika, Inazio, halusi oppia englantia ja se olikin nuorisovaihdon tavoite.

Pojat tutustumassa Helsingin Adecco-toimistoon

Vaihto oli Inazion ensimmäinen kerta Helsingissä ja Suomessa ja hän saikin kokea Suomen parhaat puolet: saunan, hyvät kelit, Linnanmäen, elokuvateatterin, köysiseikkailun mäntyjen latvoissa ja jopa moottoripyöräilyn. Hauskanpidon lisäksi Inazio halusi haastaa itsensä ja tutustua uuteen kulttuuriin ja kieleen. Heidin kaksospojat viettivät tiiviisti aika Inazion seurassa ja näin ollen hän oppi englannin lisäksi myös hiukan suomea. Inazio ihastui Suomeen ja oli erittäin tyytyväinen äitinsä järjestämästä Adecco-vaihdosta. Heidi puolestaan tuumaa, että ensi kerralla vaihto tehtäisiin pidemmän kaavan kautta. Jää siis nähtäväksi mikäli tulevaisuudessakin toteutetaan Adeccon nuorisovaihto!

Adecco Finland kuuluu Adecco Groupiin, joka on maailman johtava henkilöstöratkaisuja tuottava yritys. Adecco Finland Oy on ollut toiminnassa vuodesta 1997. Olemme Henkilöstöpalveluyritysten liiton auktorisoima yritys. Kauttamme työskentelee päivittäin satoja ammattilaisia eri aloilla ja rekrytoimme ammattilaisia myös suoraan asiakasyrityksiimme. Adeccolla on globaalisti 32 000 työntekijää 5 100:ssä yksikössä yli 60:ssa maassa ympäri maailman. Adecco Group on Fortune 500 -yritys ja sen pääkonttori sijaitsee Zürichissä, Sveitsissä. Adecco AG on rekisteröity Sveitsissä (ISIN: CH0012138605) ja listattu Sveitsin pörssiin SIX (ADEN).

Lehdistön yhteyshenkilöt