Sami Itani aloitti Adecco Finlandin henkilöstöjohtajana maaliskuussa 2017. Adeccolle hän päätyi vuonna 2016 CEO for One Month –kampanjan kautta, kun hänet valittiin kuukauden kesätoimitusjohtajapestiin.

Työnantajilla on eettinen velvollisuus pitää työntekijöistään hyvää huolta

Työntekijät viettävät usein kollegojensa kanssa enemmän aikaa kuin perheensä kanssa. Se on yksi syy sille, että työnantajilla on myös eettinen velvollisuus pitää työntekijöistään hyvää huolta.

”Siksi on moraalisesti oikein, että työnantaja tarjoaa mahdollisimman hyvän työpaikan ihmisille. Ideaalitapauksessa työn pitäisi olla palkitsevuudessaan enemmän kuin pelkkää työtä”, sanoo Adecco Finlandin henkilöstöjohtaja Sami Itani.

Adeccolla työntekijöistä pidetään erittäin hyvää huolta. Jokainen työntekijä voi mennä kenelle tahansa puhumaan tittelistä riippumatta.

”Meillä on kollegiaalinen kulttuuri, jossa kaikki ovat samalla tasolla huolimatta organisaatiokaavioista. Se on kaiken avain, että ihmiset luottavat ja voivat olla yhteydessä toisiinsa koska tahansa.”

Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että Adecco Finland sai Great Place to Work® -sertifikaatin maaliskuussa 2017.

”Oli kerrassaan ilahduttavaa, että saimme sertifikaatin, etenkin kun kysely tehtiin marraskuussa keskellä suurta integraatioprosessia. Vaikka organisaatiomuutos oli kesken ja kysymyksiä oli paljon esillä, ihmiset luottivat organisaatioon ja olivat hyvinvoivia.”

Great Place to Work® -sertifikaattiin vaikuttivat myös esimerkiksi Adeccon poikkeuksetta viihtyisät toimitilat, hyvä työturvallisuus ja nollatoleranssi syrjinnän suhteen.

”Jokaisella kollegalla on itseisarvo eikä välinearvo”

Organisaatiot mielletään usein tahoiksi, joissa ihmisiä kohdellaan vain välineinä hyvään tulokseen. Monet sanovatkin, että se on ristiriidassa työhyvinvoinnin kanssa, jos ihmisiä mitataan heidän tekemänsä tuloksen perusteella.

”Voin sanoa, että asiat eivät ole niin Adeccolla. Olemme sosiaalinen yhteisö, jossa ihmiset tuntevat oman merkityksensä. Se näkyy niin käytöksessä, toimintatavoissa kuin johdon linjauksissa. Jokaisella kollegalla on itseisarvo eikä välinearvo.”

Team Spirit eli yhteishenki on yksi Adeccon arvoista. Sitä ylläpidetään Itanin mukaan kannustamalla tiimejä olemaan omannäköisiä.

”Meillä on niin monenlaisia työntekijöitä erilaisilla taustoilla. Tällaisessa porukassa kaikille ei tarvitse olla yhtä oikeaa tapaa toimia. Kannustamme paikallisiin, tiimikohtaisiin aloitteisiin. Globaalit kampanjat taas tuovat yhteenkuuluvuutta koko konsernin tasolla.”

Tunnisteet

• great place to work
  • työhyvinvointi

Adecco Finland kuuluu Adecco Groupiin, joka on maailman johtava henkilöstöratkaisuja tuottava yritys. Adecco Finland Oy on ollut toiminnassa vuodesta 1997. Olemme Henkilöstöpalveluyritysten liiton auktorisoima yritys. Kauttamme työskentelee päivittäin satoja ammattilaisia eri aloilla ja rekrytoimme ammattilaisia myös suoraan asiakasyrityksiimme. Adeccolla on globaalisti 32 000 työntekijää 5 100:ssä yksikössä yli 60:ssa maassa ympäri maailman. Adecco Group on Fortune 500 -yritys ja sen pääkonttori sijaitsee Zürichissä, Sveitsissä. Adecco AG on rekisteröity Sveitsissä (ISIN: CH0012138605) ja listattu Sveitsin pörssiin SIX (ADEN).

Lehdistön yhteyshenkilöt