Nyt se on laskettu: Hyvä johtaminen lisää kassavirtaa

Hyvään työilmapiiriin tähtäävä johtaminen lisää tuntuvasti yrityksen kassavirtaa kertoo uusi Strategic Accounting Oy:n ja Adecco Finland Oy:n tekemä selvitys.

Yksi keskeisimmistä johtamiseen liittyvistä uskomuksista on saamassa vahvistusta uudesta tutkimuksesta. Henkilöstön hyvinvointiin ja hyvään johtamiseen panostaminen on taloudellisesti kannattavaa.

Kassavirran kehittyminen suhteessa työilmapiiriin

Kassavirta-analyysiin keskittyvä Strategic Accounting Oy tutki yhteistyössä Adeccon kanssa, miten työilmapiiri vaikuttaa yrityksen kassavirran kehittymiseen.

Tutkimukseen valittiin 30 kotimaista pk-yritystä, jotka jaoteltiin kahteen kategoriaan; hyvän ja heikon työilmapiirin yrityksiksi. Tutkimuksessa analysoitiin näiden yritysten kassavirran kehittymistä vuosien 2014 ja 2017 välillä.

Lopputulos oli selvä: Hyvän työilmapiirin yritykset pystyivät kasvattamaan kassavirtatulostaan neljässä vuodessa 64 prosenttia, kun taas heikon työilmapiirin yritykset menettivät samassa ajassa kassavirtatuloksestaan 25 prosenttia.

Kassavirtatulos on pelkistetyin yrityksen jatkuvien liiketoimintojen kunnosta kertova tulosmittari. Siitä on puhdistettu esimerkiksi omaisuuserien heilahtelujen vaikutukset tulokseen.

“No nyt se on laskettu ja todistettu. Kasvavat pk-yritykset ovat mielestäni se oikea mittari ja vanha suomalainen sanonta on viisas: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Olen iloinen Riku Lehtisen tutkimuksesta ja varsinkin sen löytämästä tuloksesta”, Adecco Finlandin toimitusjohtaja Jukka-Pekka Annala sanoo.

Hyvän työilmapiirin vaikutukset

Tutkimuksen tekijän, Strategic Accounting Oy:n pääanalyytikko Riku Lehtisen mukaan pitkällä ajanjaksolla työilmapiiri voi jopa ratkaista, mikä yritys menestyy.

“Hyvän työilmapiirin omaava pk-yritys kykenee investoimaan, maksamaan osinkoja ja lyhentämään velkojaan enemmän kuin huonon työilmapiirin omaava yritys.”

“Tutkimuksen mukaan keskimääräinen hyvän työilmapiirin yritys teki vuonna 2014 kassavirtaa noin 300.000€ huonon ilmapiirin yritystä enemmän. Vuonna 2017 ero oli revennyt jo 800.000 euroon vuodessa.”

Taulukko:
Tuloksen kehitys hyvän ja heikon työilmapiirin yrityksissä

2014 2015 2016 2017
Hyvä kassavirtatulos 669 634 795 1098
Hyvä tulos 583 534 586 690
Huono kassavirtatulos 396 345   356 296
Huono tulos 453 435 501 449

Luvut x1000€

Tutkimuskohteiden valinta

Selvitykseen valittiin 30 kotimaista pk-yritystä, joilla on liikevaihtoa 1,1 miljoonasta eurosta 130 miljoonaan euroon.

Tutkimuskohteeksi ei valittu suurimpia kotimaisia yrityksiä. Niissä on lukuisia eri työkulttuureita, jotka tutkimuksellisesti voivat kumota toisensa.

Yritykset jaettiin kahteen ryhmään työilmapiirin mukaan. Määräävänä valintatekijänä käytettiin riippumattomia työilmapiiritutkimuksia, joita oli saatavilla 40% valikoiduista yrityksistä. Loppujen arvioinnissa käytettiin Riku Lehtisen asiakastuntemusta ja kokemusta. Molempiin ryhmiin valikoitui lopulta 15 yritystä.

Lisätiedot:

Jukka-Pekka Annala, toimitusjohtaja, Adecco Finland, jukka-pekka.annala@adeccogroup.com, +358 50 444 4455
Riku Lehtinen, pääanalyytikko, Strategic Accounting Oy, riku.lehtinen@strategicaccounting.fi, + 358 40 022 5577

• johtaminen

Adecco Finland kuuluu Adecco Groupiin, joka on maailman johtava henkilöstöratkaisuja tuottava yritys. Adecco Finland Oy on ollut toiminnassa vuodesta 1997. Olemme Henkilöstöpalveluyritysten liiton auktorisoima yritys. Kauttamme työskentelee päivittäin tuhansia ammattilaisia eri aloilla ja rekrytoimme ammattilaisia myös suoraan asiakasyrityksiimme. Adeccolla on globaalisti yli 34 000 työntekijää 60 maassa ympäri maailman. Adecco Group on Fortune 500 -yritys ja sen pääkonttori sijaitsee Zürichissä, Sveitsissä. Adecco AG on rekisteröity Sveitsissä (ISIN: CH0012138605) ja listattu Sveitsin pörssiin SIX (ADEN).