Kiinteistön kamerajärjestelmän päivitys edessä?

Monissa vähän vanhemmissa kiinteistöissä on käytössä perinteinen analoginen kuvan tallennusjärjestelmä, joka käyttää koaksiaalikaapelointia kuvan siirtoon tallentimen ja kameran välillä. Näissä tapauksissa kuvanlaatu ei välttämättä ole paras mahdollinen ja kaapelointitapa mielletään vanhentuneeksi. Kamerajärjestelmän päivityksessä tilalle asennetaan erillinen Ethernet -kaapelointi tai IP-liikennettä siirretään erilaisilla muuntimilla.

Viime vuosien aikana analoginen HD-kuvansiirto on ottanut useita suuria harppauksia eteenpäin.

Nykyään on mahdollista siirtää 720p-3MP kuvaa analogisesti olemassa olevaa parikaapelia tai koaksiaalikaapelia (esim RG59) pitkin. Uusilla ratkaisuilla vanhan järjestelmän päivitys nykyaikaisemmaksi on helpompaa, koska kaapelointia voidaan tietyin edellytyksin hyödyntää täysin.

Yhdistettynä olemassa olevaan kaapelointiin Alertum tarjoaa kuvan tallennukseen vaihtoehdoksi Linux-pohjaista tribridi-tallenninta (IP, analoginen ja HD-TVI). Tallentimiin saa liitettyä 4-, 8- tai 16-kameraa tarpeen mukaan. Tribridi-tekniikka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi 8:n kameran tallentimeen saadaan 8 kpl analogisia kameroita tai nykyaikaisia HD-TVI kameroita. Tämän lisäksi on mahdollista vielä lisätä 2 kpl IP-kameraa järjestelmään. Jos kaikki analogiset kamerat poistetaan käytöstä, on mahdollisuus asentaa 10 kappaletta IP-kameroita tallentimeen. Uudella tekniikalla voidaan myös hoitaa kameroiden virran syöttö koaksiaalikaapelin kautta, ilman paikallisia virtalähteitä.

Tallentimet sisältävät myös analytiikkaa ja sopivilla IP-kameroilla on mahdollista tehdä LPR-sovelluksia (rekisterikilpien tunnistusta) tai esimerkiksi asiakaskäyttäytymistä myymälässä. Tallentimet ovat liitettävissä K2-turvallisuuspalveluiden palvelukeskuksen etävalvontaan ja kuvaa voidaan katsoa paikallisesti laitteen näytöltä, etäohjelmalla Windows/MAC ja mobiiliohjelmalla.

Esimerkki kamerajärjestelmän päivityksestä:

1. Vaihdetaan ensin tallennin ja näyttö, joka tukee FullHD kuvan laatua. Jossakin tapauksissa jo tämä pelkästään parantaa kuvanlaatua niin paljon, ettei muita muutoksia ei tarvita.
  2. Jos kiinteistössä on kriittisiä paikkoja, joissa on perinteinen analoginen kamera, voidaan sen tilalle vaihtaa HD-TVI kamera paremman kuvanlaadun takaamiseksi.
  3. Tallentimessa voi olla muutama HD-TVI kamera, IP-kamera ja analoginen kamera, kaikki yhtä aikaa. Tämä mahdollistaa vain muutaman kameran lisäyksen kiinteistöön tarpeen mukaan.
  4. Palvelukeskuksen etävalvonta mahdollistaa kuvahälytyksen, jolloin tiettyinä vuorokauden aikoina voidaan havaita alueella liikkuvat henkilöt ja tilata tarvittaessa vartiointi paikalle.

Kamerajärjestelmä on sovellettavissa niin taloyhtiöille, yrityksille kuin kiinteistöille. Annan mielelläni lisätietoa ratkaisuistamme. Ota yhteyttä Kim Öhman, 050 400 5808, kim.ohman (at) alertum.fi