Miten saada jatkoa ammattipätevyyskorttiin?

Pian alkaa olla aika uusia kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyskortti. Olemassa olevaa ammattipätevyyskorttia ylläpidetään suorittamalla viiden vuoden jaksoissa viisi seitsemän tunnin kestoista koulutuspäivää, joista seitsemän tuntia on oltava ennakoivan ajamisen koulutusta. Loput neljä koulutuspäivää ovat vapaavalintaisia, ja saman koulutuksen voi käydä kahteenkin kertaan.

Koulutukset, joista saa ammattipätevyysmerkinnän, on merkitty kurssikalentereissamme CAP-koulutuksiksi

Kaikista koulutusaiheista ammattipätevyysmerkintää ei voi saada, sillä Trafi on hyväksynyt vain tietyt koulutukset ammattikuljettajille soveltuviksi koulutuspäiviksi. Siitä syystä esimerkiksi tulityökoulutus ei sovellu ammattipätevyyden osaksi, ainakaan tällä hetkellä. Koulutusohjelmia hyväksytään jatkuvasti lisää, joten soveltuvien koulutusaiheiden määrä kasvaa koko ajan.

Ammattipätevyys on voimassa aina tiettyyn päivämäärään asti

Voit kuitenkin hakea aikaisemmin suoritettujen kurssipäivien perusteella jatkoa korttiisi. Ammattipätevyyskorttiin suositellaan haettavan jatkoa aikaisintaan kuusi kuukautta ennen pätevyyden vanhentumista. Tällöin ammattipätevyyskorttisi saa taas jatkoa viisi vuotta viimeisestä voimassaolopäivästä. Jos korttisi on jo ehtinyt vanheta, voit silti hakea jo suoritettujen kurssipäivien perusteella jatkoa korttiisi. Tällöin kortin vanhentumisajankohta määrittyy viiden vuoden päähän viimeisestä suoritetusta koulutuspäivästä.

Kalenteriin kannattaa pistää muistutus uuden kortin hakemisesta noin puoli vuotta ennen kortin vanhentumista, jotta kortti ei pääse vanhenemaan. Jos et ole vielä suorittanut yhtäkään koulutuspäivää seuraavalle viisivuotiskaudelle, kannattaa kurssien suorittaminen aloittaa heti.

Tämän blogikirjoituksen on kirjoittanut Alertumin koulutussuunnittelija Minna Tunkelo.