Koulutusyritys haastaa päiväkodin ilmaiseen poistumisharjoitukseen Espoossa

Koulutus- ja asiantuntijayritys Alertum Oy haastaa yhden paikallisen päiväkodin ilmaiseen poistumisharjoitukseen paloturvallisuusviikolla marraskuun lopussa. Tempauksella halutaan kehittää turvallisuuskulttuuria ja edistää pienten lasten turvallisuutta.

Pelastuslain mukaan eri yhteisöt, kuten päiväkodit, koulut, taloyhtiöt, oppilaitokset ja työpaikat ovat velvollisia huolehtimaan kiinteistönsä poistumisturvallisuudesta. Poistumisharjoitukset ovat yksi osa poistumisturvallisuutta. Poistumisharjoituksessa harjoitellaan poistumaan palavasta tilasta alle kahdessa minuutissa palon syttymisestä.

Osana marraskuun lopussa vietettävää valtakunnallista paloturvallisuusviikkoa Alertum Oy tarjoaa ilmaisen poistumisharjoituksen yhdelle espoolaiselle päiväkodille. Paikalliset voivat ehdottaa haasteeseen päiväkotia yrityksen nettisivuilla.

Poistuminen muistuttaa olemassa olevista uhista

Tavallisena arkipäivänä turvallisuusasiat tuntuvat kaukaisilta, eikä kukaan usko onnettomuuden tai tulipalon osuvan kohdalleen, vaikka se voi tosiasiassa sattua milloin tahansa. Riskejä ei kannata alkaa pelätä, mutta ne on hyvä tiedostaa, myös päiväkodissa.

– Poistumisharjoituksessa olemassa olevat riskit ja uhat tulevat konkreettisiksi, kun niitä pysähdytään hetkeksi miettimään ja arvioimaan. Poistumisharjoitus parantaa selvästi kaikkien yhteisöjen turvallisuuskulttuuria, sillä harjoituksen jälkeen turvallisuusasiat otetaan enemmän tosissaan, kertoo turvallisuusasiantuntija Lari Lindén Alertumilta.

Muutama päiväkoti jo saanut harjoituksensa

Alertum Oy on haastanut päiväkoteja poistumisharjoitukseen jo muutaman vuoden ajan. Viime vuonna haasteen sai espoolainen Ruusun päiväkoti, jossa poistumisharjoituksen antiin oltiin todella tyytyväisiä.

– Lapsille turvallisuuskasvatusta ei voi koskaan aloittaa liian aikaisin, ja onhan siitä iso hyöty meille aikuisillekin, totesi Ruusun päiväkodin vastaava opettaja Minna Sundell harjoituksen jälkeen.

Voit ehdottaa espoolaista päiväkotia mukaan paloturvallisuusviikon haastekampanjaan täältä.