Parempi tietoturvallisuus on koko yhteiskunnan etu

Hyvään tietoturvallisuuteen ei päästä pelkillä teknisillä keinoilla, vaan tärkeintä on tieto ja osaaminen. Kun osaaminen lisääntyy, voidaan tietoturvariskiä pienentää koko yhteiskunnan tasolla, sanovat Tietoturvallisuuskortin tulevat kouluttajat.

• Tietoturvallisuuden lisääminen koko Suomessa ei tapahdu yksittäisillä teoilla, vaan yhteistyöllä, totesi johtava turvallisuusasiantuntija Lari Lindén Alertum Oy:n Tietoturvallisuuskorttikoulutuksen lanseeraustilaisuudessa tänään keskiviikkoaamuna Espoon Glo-hotellissa.

Työelämän lyhytkoulutuksia ja turvallisuusalan asiantuntijapalveluita tarjoava Alertum Oy aloittaa Suomen ensimmäiset toimialasta riippumattomat Tietoturvallisuuskorttikoulutukset ensi vuoden alussa Espoossa, Kuopiossa ja Jyväskylässä sekä vähitellen myös muualla Suomessa.

• Tämä koulutus lähti siitä, kun huomasimme selvän epäkohdan Suomessa: mikään taho ei kouluttanut tietoturvallisuutta käyttäjälähtöisesti ja käytännönläheisesti isossa mittakaavassa, Lindén selvitti.

Koko kansan Tietoturvallisuuskortti on Lindénin mukaan ensimmäinen askel kohti tietoturvallisempaa Suomea. Koulutus on tarkoitettu oikeastaan kenelle tahansa, pääasiassa työntekijöille alasta riippumatta sekä johtajille peruskoulutukseksi. Koulutus koostuu aivan perusasioista, jotka ovat kuitenkin tärkeimpiä tietoturvallisuudessa.

• Tietoturvallisuus on perusta, joka luo puitteet yritysten ja yhteiskunnan häiriöttömyydelle ja jatkuvuudelle. Tietoturvallinen yhteiskunta antaa mahdollisuuksia investoinneille ja lisää siten Suomen kiinnostavuutta kansainvälisesti, Lindén sanoi.

Joustava ja nopea koulutus

Tietoturvallisuuskorttikoulutus koostuu kahdesta osasta: omatoimisesti suoritettavasta verkkokoulutuksesta, jonka Alertum toteuttaa yhteistyössä verkkokoulutuksiin erikoistuneen Granite Partnersin kanssa, sekä lähiopetuksesta. Verkkokoulutus kestää vain puoli tuntia ja lähiopetuskin on istuttu puolessa päivässä.

• Halusimme rakentaa tiiviin ja kustannustehokkaan koulutuksen, koska tiedämme kuinka kallista kaikkien aika on. Koulutuksessa painottuu käytännöllisyys ja konkreettiset esimerkit, Alertumin koulutuspäällikkö Mika Ahola kuvaili. Koulutuksessa käydään läpi tietoturvallisuuden haasteita, uhkia ja annetaan käytännön vinkkejä.

Pelkät palomuurit eivät riitä

Alertumissa Tietoturvallisuuskorttikoulutukseen suhtaudutaan intohimoisesti: tavoitteena on saada koulutuksesta koko Suomen kattava tietoturvallisuuden peruskoulutus. Pieneen kielialueeseen ei enää auta tuudittautua, sillä riskit ovat totta Suomenkin tietoverkoissa.

• Joka vuosi havaitaan enemmän tietojenkalastelua ja sosiaalista manipulointia, tietomurtoja ja palvelunestohyökkäyksiä. Kyllä tietoturvallisuuden uhkat ja riskit kasvavat Suomessa koko ajan. Ja nämä riskit kohdistuvat yritysten ja organisaatioiden arvokkaimpaan omaisuuteen, tietoon, Lindén kertoi.

Tiedon tärkeys on havaittu myös muualla kuin Alertumissa. Esimerkiksi F-Securessa on huomattu, että tietoturvallisuus ei rakennu pelkästään teknisillä keinoilla, kuten palomuureilla ja virustorjuntaohjelmilla.

• Tärkeintä on tieto ja osaaminen. Kun osaaminen lisääntyy, laskee tietoturvariski koko yhteiskunnan tasolla, kertoi F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen lanseeraustilaisuuteen lähettämässään videotervehdyksessään, joka on katsottavissa kokonaisuudessaan täältä.

Tietoturvallisuuskorttihankkeeseen on suhtauduttu erittäin positiivisesti myös muualla: muun muassa Viestintäviraston Kyberturvallisuusosastolta koulutukselle annetaan henkinen tuki. Alertum kartoittaa parhaillaan muita yhteistyökumppaneita tietoturvallisuusyrityksistä.

Liitetyt tapahtumat