Tiedote -

Alertumin yhteistyöprojekti Tilaajavastuun kanssa edistää koulutustietojen viemistä Taitorekisteriin

Suomen Tilaajavastuu Oy on aloittanut yhteistyössä Alertumin kanssa projektin, jonka päämääränä on mahdollistaa koulutustietojen automaattinen päivittyminen tulevaan Taitorekisteriin. Taitorekisteristä voidaan hakea tietoja rakennusalalla laajasti käytössä olevan Valttikortin kautta.

”Tilaajavastuun kannalta ensisijaisen tärkeää oli saada partneriksi jo valmiiksi rakennusalalla toimiva palveluntarjoaja, joka pystyy laadukkaasti tarjoamaan rakennusalalla tarvittavia pätevyyskoulutuksia asiakkaiden tarpeisiin Suomessa ja laajemminkin Euroopassa”, kertoo Tilaajavastuun maajohtaja Jocke Flander. ”Lisäksi Tilaajavastuun ylläpitämä Taitorekisteri tarvitsi osapuolen, joka pystyy tuomaan ja tuottamaan pätevyystietoja Taitorekisteriin.”

Tilaajavastuun Valttikortti on sähköinen tunniste, joka toimii työntekijöiden avaimena työmaalle. Se täyttää työturvallisuuslain mukaisen henkilötunnisteen vaatimukset. Nykyinen työturvallisuuslaki edellyttää kaikilta rakennustyömaalla työskenteleviltä työntekijöiltä kuvallisen ja veronumerolla varustetun henkilökortin käyttöä.

”Me Alertumilla haluamme kehittää toimintaamme ja tarjota asiakkaillemme palveluja, jotka helpottavat turvallisuusvelvoitteiden täyttämistä,” kertoo Alertumin toimitusjohtaja Riku Aho. ”Yhteistyö Tilaajavastuun kanssa vie meitä kohti visiotamme, jossa luomme osaamisella maailman turvallisinta yhteiskuntaa. Se lähtee pienistä teoista. Haluamme omalta osaltamme helpottaa ihmisten arkea kehittämällä palveluitamme.”

Valttikortin tunnisteena toimii RFID-siru ja yksilöivä viivakoodi, ja sen tiedot tallentuvat Suomen Tilaajavastuu Oy:n sähköiseen korttivarastoon. Rakennusalan työntekijä saa pätevyysmerkinnän Valttikortilleen niin halutessaan. Alertum pyrkii siihen, että ensimmäisessä vaiheessa eli kevään 2017 aikana, saataisiin tiedot manuaalisesti Taitorekisteriin. Tällöin asiakkaan pitää antaa suostumus tiedonsiirtoon ja ilmoittaa kurssilla Valttikortin numero tai veronumero. Toisessa vaiheessa Alertumin verkkosivujen ilmoittautumislomake päivitetään, jotta jo ilmoittautumisvaiheessa on mahdollista ilmoittaa Valttikortin numero tai osallistujan veronumero, jos haluaa tiedot Taitorekisteriin.

Alertum Oy on jo ennestään Tilaajavastuun Luotettava Kumppani, mutta sen lisäksi Alertum tulee näkymään vahvasti Suomen Tilaajavastuun partnerina.

Riku Aho, Alertum Oy, 010 320 5771, riku.aho@alertum.fi
Jocke Flander, Suomen Tilaajavastuu Oy, 040 563 2690, jocke.flander@tilaajavastuu.fi

Alertum on kasvava ja kehittyvä turvallisuuden koulutuksia, ja asiantuntijapalveluita tarjoava, yksityisyritys, jonka visiona on luoda osaamisella maailman turvallisin yhteiskunta. Alertum Oy:n liikevaihto on vajaa kolme miljoonaa, ja se työllistää 11 kokoaikaista ja 6 osa-aikaista ihmistä, jotka työskentelevät koulutuksien ja palveluiden tuottamisen parissa.

Suomen Tilaajavastuu Oy on vuonna 2007 perustettu yritys, joka tarjoaa asiakkailleen joko suoraan tai partnerien kautta sähköisiä palveluita, jotka keventävät hallinnollisen työn määrää ja lisäävät tiedon luotettavuutta. Tilaajavastuu on kiinteistö- ja rakennustoimialan työnantajajärjestöjen kokonaan omistama yhtiö. Yrityksessä on 50 työntekijää ja 2015 liikevaihto oli 7,6 m.