TOP10 kaupunkilomat 2015 - Rooma ja Lissabon

TOP10 kaupunkilomat 2015 - Rooma ykkönen ja Lissabon nousussa

Rooma nousi vuoden 2015 varatuimmaksi kaupungiksi päihittäen v. 2014 suosikin Berliinin. Suomen TOP10 listalla on eroja pohjoismaiseen. Suomalaiset suosivat enemmän edullisia kaupunkilomia, joiden ykköset listalla olivat Budapest ja Praha.

Rooma oli selkeästi vuoden 2015 suosituin kaupunkilomakohde. Praha nousi edullisten kaupunkilomien ykköseksi ja päihitti Budapestin vuodelta 2014 ja oli Suomessa kolmanneksi suosituin. Barcelona säilytti neljänneksi suosituimman paikan molempina vuosina ja on etenkin keväällä ja syksyllä yksi suosituimmista aurinkoisista kaupunkikohteista. Myös Mallorca on suosittu kohde, jossa yhdistyy helposti ranta ja kaupunkilomailu. New York säilyttää suosiotaan ainoana kaukokaupunkilomakohteena vuodesta toiseen.

Viime vuoden kaupunkilomien TOP10:

Rooma
Berliini
Praha
Lissabon
Budapest
Pariisi
New York
Lontoo
Palma de Mallorca

Lissabon - klassikkosuosikki suomalaiseen makuun

Lissabon on myös poikkeus pohjoismaisittain. Suomalaiset ovat aina pitäneet Portugalista ja kohteena Lissabon on kompakti kaupunki, joka tuntuu kotoisalta koonsa vuoksi. Kaupungissa on helppo liikkua, vanha kaupunki ja upeat museot, mm. merenkulkumuseo, tulevat helposti nähdyiksi. Hyvä ruoka ja viiniperinne vetävät myös suomalaisia puoleensa ja tässä suomalaiset alkavat lähentyä muihin pohjoismaalaisiin. Kulinaariset kokemukset ovat selvästi nousussa.

2016 lomaennuste - kaupunkilomat kärjessä

Kaupunkilomat kiinnostavat tällä hetkellä suomalaisia kovasti. TNS Gallupin 2016 lomaennusteen mukaan yli 40% suomalaisista miettii lähtevänsä kaupunkilomalle. Kaupunkilomien suosiota kiidättää lyhyet matkustusajat, edullisuus ja kulttuurin & ostosten yhdistäminen lomailuun.

Lähteet: Apollomatkat matkustajatilastot, TNS Gallup lomaennuste 2016

• kaupunkiloma

Apollo on Pohjoismaiden johtavia matkanjärjestäjiä. Järjestämme tilauslentomatkoja, reittilentopohjaisia matkoja, treenimatkoja, risteilyjä ja kiertomatkoja. Apollo Travel Group AB:n muodostavat Apollo Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa, sekä lentoyhtiö Novair, golfmatkoja järjestävä Golf Plaisir, luksusmatkoja järjestävä Lime Travel ja hyvinvointikeskus Playitas Fuerteventuralla. Apollo Travel Groupilla on 900 työntekijää ja n. 1 miljoona matkustajaa matkustaa Apollolla vuosittain.

Apollomatkoilla oli v. 2015 n. 50 000 tyytyväistä matkustajaa ja se on Suomen neljänneksi suurin matkanjärjestäjä. Apollomatkojen maajohtajana Suomessa toimii Eva Torra.