Arelaiset raportoivat ennakoivat turvallisuushavaintonsa näppärästi puhelimella.

ARE:lla panostetaan turvalliseen ja kestävään työympäristöön

Kansainvälistä maailman työterveys- ja työturvallisuuspäivää vietetään perjantaina 28. huhtikuuta. Teemapäivän tarkoitus on muistuttaa yksilön turvallisuutta ja terveellistä työympäristöä kunnioittavasta työkulttuurista. Talotekniikkayritys ARE huomioi aiheen osana arkea – tänään ja jokaisena päivänä ympäri vuoden.

ARE on asettanut vuoden 2023 tapaturmataajuuden (LTIF) tavoitteeksi enintään 7 tapaturmaa/miljoonaa työtuntia.

”Me kaikki voimme osaltamme vaikuttaa terveellisen ja turvallisen työympäristön turvaamiseen. ARE työnantajana panostaa tähän vahvasti, mutta myös jokainen työntekijä voi vaikuttaa omaan ja työkaverinsa työympäristön turvallisuuteen”, ARE:n turvallisuuspäällikkö Mikko Tiainen sanoo.

Ennakoivat turvallisuushavainnot luomassa turvallista työympäristöä

Arelaisia palkitaan ennakoivien turvallisuushavaintojen ilmoittamisesta. Ennakoivat turvallisuushavainnot käsittävät kaikki ne työturvallisuuden toimenpiteet, joilla voidaan välttää tapaturmatilanteisiin joutumista.

Turvallisuushavaintojen tarkoituksena on edistää työmaan tai muun työympäristön turvallisuutta. Havainnointi- ja ilmoitusmenettelyn avulla parannetaan työntekijöiden tietoisuutta työturvallisuudesta, ja tehdään helpoksi vaaroista raportoiminen ja niihin puuttuminen. Arelaiset voivat raportoida turvallisuushavainnot näppärästi puhelimellaan.

Vuonna 2022 1 580 arelaista raportoivat hienosti 16 197 turvallisuushavaintoa, ja alkuvuoden aikana havaintoja on tehty jo yli 6 200.

”Ennakointi on merkittävässä asemassa turvallisen työskentely-ympäristön luomisessa. Kun osataan katsoa ympärille, huomioidaan vaaranpaikkoja ja päästään poistamaan niitä. Ennakoivien turvallisuushavaintojen tekeminen on otettu arelaisten keskuudessa viiden vuoden aikana upeasti vastaan. Tälle vuodelle olemme asettaneet tavoitteeksi 8 tehtyä turvallisuushavaintoa per arelainen”, Tiainen iloitsee.

ARE:lla käytössä työkohtainen riskien arviointi

ARE:lla otettiin käyttöön työkohtainen riskien arviointi, jolla tähdätään ennakoivan turvallisuuden parantamiseen sekä työn sujuvuuden lisäämiseen. Vuoden 2023 tavoitteena yksiköissä on menetelmään tutustuminen sekä työkalun kehittäminen. Kestävän työn kannalta riskien arviointi tukee myös työssä jaksamista ja turvallisen arjen toteuttamista yhdessä työkavereiden kanssa.

”Riskeillä on tapana kasvaa jaksamisen hiipuessa, joten tällä menetelmällä rakennamme yhdessä turvallista arkea. Kun työt sujuvat oikeilla työkaluilla ja työympäristö on turvallinen, on jaksaminenkin paremmalla mallilla. Hyvä muistisääntö on, että tuumaa ennen kuin aloitat!”, Tiainen muistuttaa.

Kansainvälinen työjärjestö ILO (International Labour Organization) aloitti maailman työterveys- ja työturvallisuuspäivän viettämisen vuonna 2003. Myös YK on nostanut 28.4. kalenteriinsa. Maailman työterveys- ja työturvallisuuspäivän tavoitteena on tehdä vaarallisten työolojen riskit maailmanlaajuisesti yleisemmin tunnetuiksi.

Mikko Tiainen

työturvallisuuspäällikkö 040 300 5784