ARE:n ja Liikenneturvan yhteistyö: Tavoitteena toimia ja liikkua turvallisesti

ARE:n ja Liikenneturvan yhteistyö: Tavoitteena toimia ja liikkua turvallisesti

ARE ja Liikenneturva haluavat vähentää kodin ja työpaikan välisillä matkoilla sekä työasiamatkoilla sattuneita tapaturmia.

"Työn luonteesta riippuen työntekijämme liikkuvat paljon työkohteiden välillä. Tunnemme vastuumme kehittää omia toimintatapojamme, ja samalla kannustamme kaikkia arelaisia turvallisempaan kulkemiseen liikenteessä. Yhteistyömme Liikenneturvan kanssa käynnistyi loppuvuodesta 2022. Lähdimme liikkeelle Suomen työntekijöillemme suunnatulla kyselyllä, jossa kartoitettiin liikkumisturvallisuuden lähtötilannetta. Vastauksista saimme tärkeää tietoa siitä, minkälaisiin teemoihin ja toimenpiteisiin ARE:lla on liikkumisturvallisuuden osalta panostettava", ARE:n turvallisuuspäällikkö Mikko Tiainen sanoo.

Lähes 450 kyselyyn vastanneesta arelaisesta 77 % kertoi liikkuvansa työasiamatkoilla viikoittain. Viimeisen kahden vuoden aikana mahdollisia vaaratilanteita olivat liikenteessä aiheuttaneet muun muassa huonot sää- ja keliolosuhteet (48,6 %), muiden liikkujien käyttäytyminen (43,7 %) sekä kiire (34,2 %).

"Kuitenkin 99 % vastasi, että omilla valinnoillaan voi vaikuttaa liikkumisturvallisuuteen. Tämä oli meille merkki siitä, että liikkumisturvallisuuden viestintään ja siitä muistuttamiseen on syytä painottaa", Tiainen kertoo.

Viestintää vuosikellon teemojen mukaisesti

ARE:lla koostettiin kyselystä nousseiden aiheiden pohjalta liikkumisturvallisuuden vuosikello, jonka vaihtuvista teemoista viestitään henkilöstölle säännöllisesti. Kuukausiteemoihin sisältyvät esimerkiksi kesälomilta palaavien koululaisten huomioiminen liikenteessä, heijastimien ja polkupyörien ajovalojen käyttö ja liukuesteiden käyttö jalkineissa.

"Tänä vuonna jatkamme vahvaa viestintää työmatkaturvallisuudesta, tulemme kehittämään työmatkatapaturmien tutkintaa ja otamme käyttöön liikkumisturvallisuusohjeen. Lisäksi laajennamme työsuojeluvaltuutettujen osaamista työmatkaturvallisuusasioissa. Liikkumisturvallisuudessa, ja oikeastaan kaikessa turvallisessa tekemisessämme, toimii avainsanana ennakointi. Liikenteessä ennakoimalla hyvä kuski ei joudu tilanteisiin, joista vain taitava selviää”, Tiainen muistuttaa.

Mikko Tiainen

työturvallisuuspäällikkö 040 300 5784