Are toi Tikkurilantielle energiaa auringosta

Are toi Tikkurilantielle energiaa auringosta

Conficap tekee pitkäjänteistä työtä kiinteistöidensä energiatehokkuuden ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Osana kehitystyötä Are toimitti kesällä 2021 Conficapille Tikkurilantie 10 logistiikkakiinteistöön 111 kWp aurinkovoimalan, joka koostuu 404 aurinkopaneelista.

Aurinkovoimala toteutettiin ketterästi palvelu-urakkana. Are vastasi sekä hankkeen suunnittelusta että sen toteutuksesta

- Palvelu-urakkamallissa tilaaja saa yhdellä sopimuksella kaikki energiahankkeeseen liittyvät palvelut. Asennuksissa aliurakoitsijana toimii Propower, mutta asiakkaan suuntaan palvelut toimitetaan niin sanotusti yhdeltä luukulta, kertoo Aren palvelupäällikkö Petri Ronkainen.

Aurinkovoima on paitsi ekologista, myös edullista

Tikkurilantie 10 asennettu aurinkovoimala tuottaa noin vuositasolla sähköä noin 95MWh, joka vastaa noin 6 % koko kiinteistön energiakulutuksesta. Tämä tarkoittaa yli 8 000 euron säästöä energialaskussa.

Eurojen lisäksi hanke säästää myös ympäristöä. Kiinteistön hiilijalanjälki pienenee 131 kg CO2 / MWh x 95 MWh eli noin 12 500 kg CO2 / a. Toimitukseen sisältyy infotaulu, josta voi asiakas voi seurata säästöä.

- Aurinkovoimala tuottaa uusiutuvaa energiaa omalta katoltamme. Samalla vaikutamme ilmastonmuutokseen vähentämällä sähköntuotannon hiilidioksidipäästöjä, summaa kiinteistöjohtaja Antti Pitkänen Conficapiltä.

Energiahanke lyhyesti:

Asiakas: Conficap
Toteuttaja: Rakennuttaja Are ja aliurakoitsija Propower
Kiinteistötyyppi: logistiikkakeskus
Sijainti: Tikkurilantie 10, 01380 Vantaa
Lyhyt kuvaus hankkeesta: Toteutetaan palvelu-urakkana 111 kWp aurinkovoimala kiinteistön energiatehokkuuden ja ympäristövastuullisuuden parantamiseksi.
Ajankohta: Rakentaminen kesä 2021, huolto osana jatkuvaa älykästä ylläpitoa