Are Oy:n automaatioasentaja, helsinkiläinen Camilla Ojapalo on ringeten maailmanmestari (Kuva: Suomen Kaukalopallo- ja Ringetteliitto ry)

Aren Camilla Ojapalo oli mukana rakentamassa ringeten MM-kultaa

Aren automaatioasentaja Camilla Ojapalosta kuoriutuu töiden jälkeen ringettemaajoukkueen sentteri. Uudet haasteet viehättävät tuoretta maailmanmestaria niin töissä kuin jäällä.

Ringeten maailmanmestaruus napsahti Suomelle jo seitsemättä kertaa perätysten, kun Suomi kukisti isäntämaa Kanadan joulukuun 2019 alussa maalein 5–1. Maajoukkueen keskushyökkääjälle, Are Oy:n automaatioasentaja Camilla Ojapalolle voitto oli ensimmäinen.

-Maailmanmestaruus tuntui todella hienolta sekä henkilökohtaisella että joukkueen tasolla. Sen takana on hirvittävä määrä harjoittelua, ja se kruunasi oman urani hienosti. Jouduimme taistelemaan voitosta ja kun se tuli, oli tunnelma sen mukainen, Camilla muistelee.

27-vuotias helsinkiläinen aloitti ringeten jo viisivuotiaana. SM-sarjassa hän on pelannut noin kymmenen vuotta, joista viimeiset kolme maajoukkueessa. Tällä hetkellä kotiseurana on Helsinki Ringette. Joukkue harjoittelee yhdessä kolme kertaa viikossa, minkä lisäksi viikonloput vierähtävät peleissä. Camilla harrastaa myös lenkkeilyä, uimista ja kuntosalia.

-Teen paljon töitä ja olen fyysinen kamppailuissa. En niinkään juhli pisteillä, mutta kyllä niitäkin kertyy kauden mittaan muutamia. Olen hyvä avaamaan peliä sekä kamppailen kovaa puolustuspäässä, hän kuvaa vahvuuksiaan.

Tavoitteena terveys ja oman maan mestaruus

Nuorempana Camilla on harrastanut myös jalkapalloa, alamäkiluistelua sekä rugbyä, josta taskussa on muutama suomenmestaruuskin. Ringette veti pisimmän korren. Siinä urheilijaa viehättivät yhdessä tekeminen, nopeus sekä taitotason lisääntyminen. Kehittymisen varaa Camilla näkee hyökkäyspelissään ja maalinteossa.

-Tykkään treenata kovaa sekä tavoitteellisesti ja ringette haastaa minua siihen koko ajan. Nuoret pelaajat ovat vuosi vuodelta nopeampia sekä taitavampia, joten ainoa tapa pysyä vauhdissa mukana on treenata paljon. Haastavinta lajissa on tietenkin se, että naisten lajeissa ei pyöri raha samalla tavalla kuin miesten. Vaikka pelaan SM-sarjaa, joudun siitä maksamaan joka kuukausi.

Haaveissa siintää myös ringeten suomenmestaruus, mutta sen hän toteaa olevan vaikeaa kovatasoisessa sarjassa.

-MM-kisojen jälkeen on aika tyhjä olo. Se on ollut viimeiset kaksi vuotta suuri tavoite, ja nyt kun se on saavutettu, on aika miettiä jatkoa rauhassa. Tällä hetkellä haluan pelata kausi kerrallaan ja pysyä terveenä.

Monipuolinen käsityöammatti

Myös ammatillisesti naiseen vetoavat työn haastavuus ja monipuolisuus. Automaatioasentajan jokainen päivä on erilainen. Arella Camilla on seitsemän vuoden aikana tehnyt myös sähköasentajan ja turvalaiteasentajan töitä. Alan sukupuolirooleihin ja fyysisyyteen liittyvät ennakkokäsitykset hän kumoaa turhina.

-Mielestäni kaikki rakennusalan työt sopivat molemmille sukupuolille. Olen aina tykännyt tehdä käsillä töitä, ja automaatioasentajan työt ovat mielenkiintoisia, koska niihin kuuluu niin monta eri vaihetta. Pidän työssäni myös työkavereistani ja on kiva, kun eri osastojen asentajat tulevat niin hyvin toimeen keskenään.

Ylioppilaaksi, vartijaksi ja sähköasentajaksi kouluttautunut Camilla suunnittelee myös jatko-opintoja.

-Jossain vaiheessa, kun oma ringetteurani loppuu, haluaisin siirtyä valmennustehtäviin. Urheilu on kuitenkin ollut suuressa roolissa läpi elämäni, joten uskon, että tulevaisuudessa tulen tekemään töitä myös urheilun parissa, maailmanmestari pohtii.