Aren huoltopäällikkö Harri Honkanen pyöräilee aktiivisesti ja osallistuu myös hyväntekeväisyys- ja tapahtuma-ajoihin.

Kunto kohoaa ja ympäristö kiittää: Arelaiset polkevat jälleen Kilometrikisassa

Talotekniikkayritys Are lähti tänäkin vuonna mukaan pyöräilyn Kilometrikisaan. Viime vuonna Aren joukkue sai kasaan yhteensä huimat 15 732,7 poljettua kilometriä. Tällä määrällä säästettiin 1 101 litraa bensaa ja 2 752 kg hiilidioksidipäästöjä. Nyt tavoitteena on yltää vielä parempaan tulokseen.

Pyöräilykuntien verkosto ry:n järjestämä Kilometrikisa on toiminnoiltaan erittäin helppo. Arelaiset ilmoittautuvat valmiiksi luotuun Aren joukkueeseen, johon he kirjaavat pyöräilykilometrinsä. Nämä kartuttavat sitten koko joukkueen kilometrisaldoa. Työmatkapyöräilyn lisäksi poljettuihin kilometreihin lasketaan myös vapaa-ajan pyöräilyt.

”Suomen suurin pyöräilykampanja kasvattaa vuorovaikutusta ja joukkuehenkeä, mutta myös kuntoa. Pyöräily on paitsi vastuullinen tapa liikkua, se on merkittävä tekijä oman jaksamisen ja työhyvinvoinnin osalta. Tänä vuonna toivomme tietysti Aren joukkueen saavuttavan vielä edellisvuottakin paremman tuloksen”, Aren työhyvinvointipäällikkö Heidi Lakanen hymyilee.

Pyöräilyä vapaa-ajalla ja työmatkoilla

Aren polkijoissa kärkisijaa pitää tällä hetkellä Lahdessa huoltopäällikkönä toimiva Harri Honkanen. Pyöräilyä harrastava Harri kuuluu Lahden pyöräilijöihin ja toimii junioreiden maastopyöräkoulun ohjaajana.

”Minulla kertyy työmatkaa kotoa toimistolle 26 kilometriä eli päivittäin 52 kilometriä. Suunnitelmani on polkea työmatkat kesäkauden aikana 2–3 kertaa viikossa. Suurin osa ajokilometreistä kuitenkin painottuu vapaa-ajalle. Näillä polttoainehinnoilla pyörää käyttää auton sijasta muutenkin mielellään”, Harri kertoo.

Harrin pyöräilyharrastus alkoi kavereiden kautta reilu kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä varastosta löytyy neljä pyörää, muun muassa maasto-, maantie- ja gravel-pyörät. Kaveriporukka pyöräilee aktiivisesti ja osallistuu myös hyväntekeväisyys- ja tapahtuma-ajoihin.

”Suosittelen niin vapaa-ajan kuin työmatkapyöräilyäkin kaikille. On hauskaa seurata, millaiseen tulokseen me arelaiset pääsemme tämän vuoden Kilometrikisassa.”

Julkaisimme huhtikuussa ensimmäisen Aren kestävän kehityksen ohjelman. Kerromme ohjelmaamme kuuluvien sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristövastuun alueista sekä tavoitteistamme vuosille 2022–2025. Tämäkin uutinen on osa sosiaalisen ja ympäristövastuun teemaamme.

Heidi Lakanen
työkykypäällikkö, Are Oy