Rakennusteollisuuden turvallisuusviikko käynnistyy – arelaiset haastetaan työkohtaisen riskienarvioinnin tekoon

Talotekniikkayritys ARE otti käyttöön uuden työturvallisuuden parantamiseen tähtäävän työkalun. Työkohtainen riskienarviointi lisää paitsi turvallisuutta, myös työn sujuvuutta arjessa. Työkohtainen riskienarviointi kuuluu myös osaksi ARE:n turvallisuusviikon ohjelmaa.

Rakennusteollisuuden turvallisuusviikkoa vietetään 8.–12. toukokuuta. ARE osallistuu turvallisuusviikolle järjestämällä arelaisille perinteisen turvallisuusviikon haasteen. Lisäksi ARE järjestää turvallisuusviikolla tietoiskuja ajankohtaisista turvallisuuden teemoista.

”RT:n turvallisuusviikon pääteema ”turvallisuus on tekijöidensä summa” istuu erinomaisesti ARE:lla toteutettavaan ennakoivaan turvallisuustyöhön. Turvallinen työympäristö rakentuu pala palalta, yhdessä omien työkavereiden kanssa toteutettuna. Kun kaikki havainnoivat ympärilleen ja tiedostavat riskit omassa työssään ja ympäristössä, lisääntyy työturvallisuus huomattavasti”, ARE:n turvallisuuspäällikkö Mikko Tiainen toteaa.

Turvallisuusviikolla ARE haastaa kaikki arelaiset tutustumaan uuteen riskienarviointityökaluun sekä jättämään vähintään yhden riskiarvioinnin viikon aikana.

”Työkohtainen riskienarviointi on yksilötason työkalu, jonka avulla työntekijä voi tuumata työtään ja sen sisältämiä riskejä ennen työn aloitusta. Tavoitteena on oppia katsomaan ympärille ja ennakoimaan mahdolliset vaaranpaikat. Työkohtainen riskien arviointi sopii kaikentyyppisiin tilanteisiin; aamuihin ennen työmatkan aloitusta, toimistolla ennen palavereita tai vaikka työkohteessa ennen sähkötöitä”, Tiainen muistuttaa.

Mikko Tiainen

työturvallisuuspäällikkö 040 300 5784